Publicerad: 2014-05-28

Translationellt forskningssymposium

NYHET Nya utmaningar inom hälso-och sjukvården, till exempel det växande antalet multiresistenta bakterier och det fortfarande ökande antalet cancerpatienter, ökar trycket på medicinsk forskning utveckling av bra lösningar. Translationella metoder har visat sig mest lovande inför arbetet med dessa utmaningar.

För att öka medvetenheten om betydelsen av translationellt orienterad forskning har vi bjudit in professor Brahm Segal från Roswell Park Cancer Institute (RPCI) att dela med sig av sin senaste forskning och diskutera möjligheterna att i framtiden skaffa liknande translationella miljöer vid Umeå universitet som de vid RPCI.

Vänligen registrera dig, helst innan 10 juni, för planering av efterföljande fika: anna.lundberg@umu.se.

Plats: Bergasalen, Hus 27 (kvinna-, barn-, onkologihuset), Norrlands universitetssjukhus
Datum: 13 juni, 2014
Tid: 13.00-14.40

Program13:00 Prof. Brahm Segal , University at Buffalo School of Medicine, Division of Infectious Diseases, Dept. of Immunology, Roswell Park Cancer Institute, Buffalo NY, USA
NADPH oxidase and NETs: master regulators of host defence, inflammation and injury

13:45-14:00 Kaffe

14:00-14:40 Diskussion om translationella miljöer

14:00-14:10 Prof. Anders Sjöstedt, enheten för klinisk bakteriologi, Norrlands universitetssjukhus och Umeå universitet
Translationell forskning vid UmU exemplifieras med en utvecklingsstudie av ett vaccin

14:10-14:20 Prof. Brahm Segal, RPCI
Translationella forskningsmiljöer vid RPCI

14:20-14:40 Öppen diskussion: Vad kan vi göra bättre i Umeå för att öka translationella aktiviteter?
Värd: Docent Constantin Urban, Institutionen för klinisk mikrobiologi , Umeå universitet

Symposiet hålls på engelska

Redaktör: Lena Åminne