Publicerad: 2020-04-29

Tranströmer och det politiska

NYHET I antologin Tranströmer och det politiska undersöker åtta litteraturvetare från Umeå, Sundsvall och Åbo den tranströmerska poesins förhållande till politiken. Tranströmer utsattes för hård kritik under 1960- och 70-talen för att hans poesi ansågs vara politiskt oengagerad. Hur kan man så här femtio år senare förstå den kritiken?

Text: Per Melander

Frågor som ställs är bland andra hur kan man såhär femtio år senare förstå den kritiken? Stämmer det över huvud taget att Tranströmer hade kritikerkåren emot sig? Hur är det möjligt att från vår sida av millennieskiftet se på politiska dimensioner i Tranströmers poesi?

Medverkande skribenter: Gustav Borsgård, Ragnar Haake, Annelie Bränström Öhman, Sofia Pulls, Anders Öhman, Maria Jönsson, samtliga Umeå universitet, Anna Möller Sibelius, Åbo akademi och Anders E. Johansson, Mittuniversitetet.

Örnen och Kråkan samtalar med tre av bokens skribenter

I samband med att bokens utgivning publicerar poesisajten Örnen och kråkan april månads poesipodcast som handlar den nyutkomna antologin. Örnen och Kråkans redaktör samtalar med tre av bokens skribenter: Gustav Borsgård, Annelie Bränström Öhman och Anna Möller-Sibelius, om poesi och politik.

Av Monica Tranströmer har man fått rättigheterna att framföra tre av Tomas Tranströmers dikter. De läses av deltagarna under samtalets gång, men får också avsluta podden, då i uppläsning av Sara Mannheimer.

Läs mer om Tranströmer och det politiska på ellerstroms.se

Hör poddavsnittet på ornenochkrakan.se