Publicerad: 2022-11-03

Tre hållbara affärsidéer vann Innovation Boot Camp

NYHET Tolv idérika studenter från olika fakulteter och program, fem träffar och tonvis med vilja att göra något. Innovation Boot Camp är ett återkommande flerdagarsevent där studenter kan testa, utveckla och tävla med sin affärsidé. Under eventet och i processen får de stöd av affärsutvecklare och experter från Innovationskontoret vid Umeå universitet och de andra arrangörerna.

Text: Karin Borge Renberg

Denna gång blev resultatet sju smarta och nytänkande idéer på hur man hållbart kan lösa problem på bättre sätt och skapa skillnad för människor och samhälle med sina affärsidéer. Lösningarna täcker ett brett spektrum av idéer från mental och fysisk välmående, till turism, recycling, och infrastruktur.

– Det bästa med årets Innovation Boot Camp är att deltagarna verkligen bondat, utvecklats och haft roligt tillsammans under denna intensiva vecka. Studenternas idéer har en väldigt hög kvalitet, och många vill arbeta vidare med sina affärsidéer efter eventet, vilket är superkul, tycker Johannes Pers, affärsutvecklare på Innovationskontoret vid Umeå universitet och huvudansvarig för Innovation Boot Camp.

Efter dagar med hårt och roligt arbete fick deltagarna och teamen vid Innovation Boot Camp med och chansen att imponera på tävlingsjuryn med genom att pitcha sin affärsidé. Juryn bestod av Barbro Renkel, eXpression, Cathrin Sandström, Coompanion Västerbotten, Tomas Gustafsson Region Västerbotten samt Niklas Jansson, Disruptive Ventures.

Vinnarna av Innovation Boot Camp HT 22

Vid finalen, nio dagar efter att studenterna påbörjat arbetet med sina idéer korades de tre vinnarna som fick 4000 kr vardera och ett medlemskap till co-working ytan A Working Lab Universum Umeå i ett år. De tre vinnande affärsidéerna adresserar en eller flera olika aspekter av hållbarhet.

Most Feasible Idea Dana Ali, Performance Growth Academy

En idé som är rätt i tiden med att förebygga mental ohälsa. Med en stark person och varumärke bakom idén tror juryn att den här idén har stor potential och möjlighet att realiseras.

Biggest Impact Annie Lindgren, Love you

Baserat på entreprenörens personliga erfarenhet och kunskap ser juryn stark potential i denna lösning ska kunna hjälpa andra att bygga bättre och hållbara relationer i framtiden.

Best Height of Innovation Abel Hailu Kebede, Plastic Recycling Machine for Safer Roads

Med mycket inspiration och nyfikenhet löser entreprenören ett uppenbart problem. Juryn ser att denna idé kan flyga med lite hjälp på vägen. Innovationen gör det möjligt att laga vägar med mindre resurser och med så litet avtryck på miljön som möjligt.

Energin, människorna och fokus

– Jag tar med mig energi, inspiration, och en klar riktning på vart jag är på väg. Det svåraste var att komma på en idé med affärsplan på kort tid, men utan en tydlig deadline hade jag inte kommit så långt, säger Dana Ali, idrottspsykologistudent, Performance Growth Academy.

– Det roligaste med Innovation Boot Camp har varit att träffa andra likasinnade som brinner för sina idéer. Det svåraste är att själv se bristerna med den idé man har. Jag kommer att få plats på AWL kommer att arbeta vidare med min idé, berättar Annie Lindgren psykologistudent och CEP civilekonom, Love you.

– Eventet har varit jättebra, bättre än jag trodde. Jag har fått chansen att lära mig hur man arbetar med affärsutveckling från koncept till något mer konkret. Det har varit både det roligaste och svåraste. Jag ska fortsätta med min idé och har bland annat anmält mig till Venture Cups tävling säger Abel Hailu Kebede, Plastic Recycling Machine for Safer Roads, marknadsföringsstudent.

– Kul, med en så blandad grupp och lära känna alla. Det var en tävling men det blev inte konkurrens utan snarare ett nätverk där vi hjälpte varandra berättar Pierre Morange, Erasmus student inom biokemi.

Innovation Boot Camp arrangerades av Innovationskontoret tillsammans med Uminova Innovation, eXpression Umeå, SLU Holding, Coompanion, Region Västerbotten, Almi Västerbotten och A Working Lab.