Publicerad: 2005-04-14

Tre kandidater till posten som rektor vid Umeå universitet

NYHET På onsdag kväll beslutade rekryteringsgruppen för ny rektor att föreslå tre kandidater som går vidare i den process som leder fram till att en ny rektor utses vid Umeå universitet.

De tre är Ulf Edlund, prorektor vid Umeå universitet, Margaretha Fahlgren, dekanus vid Uppsala universitet och Pia Sandvik Wiklund, prorektor vid Mittuniversitetet.

Ulf Edlund är professor i organisk kemi. Han har haft flera ledningsuppdrag vid universitet bland annat som prefekt, dekanus och vice rektor med ansvar för samverkansuppgiften.

Margaretha Fahlgren är professor i litteraturvetenskap och dekanus vid den historisk-filosofiska fakulteten samt föreståndare för Genusvetenskapligt centrum vid Uppsala universitet.

Pia Sandvik Wiklund är docent i kvalitetsteknik och ordförande i styrelsen för Verket för Högskoleservice, VHS, hon har också regeringens uppdrag att utreda resurstilldelningen i högskolan.

Kandidaterna kommer nu att träffa en samrådsgrupp som består av 32 lärare, 16 övriga anställda och 16 studenter och som ska ge sitt förord. Med det som ett av sina underlag ska sedan universitetets styrelse den 28 april besluta vem den vill föreslå regeringen att utse till ny rektor vid Umeå universitet.
– Det har varit stimulerande att träffa många bra kandidater till jobbet som rektor vid Umeå universitet, och därmed inte lätt att välja ut de tre som nu går vidare till samrådet med företrädare för universitets anställda och studenter. Jag är övertygad om att den person som styrelsen slutligen föreslår kommer att kunna leda universitetet i en fortsatt positiv utveckling, säger rekryteringsgruppens ordförande Birgitta Johansson Hedberg.

Mer information lämnas av Birgitta Johansson Hedberg Tel: 070-21 80 283

Universitetsdirektör Jan-Erik Ögren kan besvara om frågor hur processen går vidare: Tel: 090-786 62 00
Mobil: 070-638 25 12

Redaktör: Carina Dahlberg