Publicerad: 2011-03-01

Tre lärosäten i samarbete för gemensam uppdragsutbildning

NYHET Den 16 mars startar utbildningen Arbete för arbete - ett samarbete mellan Umeå universitet, Malmö högskola och Karlstads universitet. Tre lärosäten i samverkan kring ett kursutbud som är särskilt utformat för yrkesverksamma som har fokus på att få andra människor i arbete.

När ansökningstiden gick ut stod det klart att kurserna totalt lockat drygt 80 sökande från hela landet. Dessa arbetar med arbetsmarknadsfrågor på kommunernas arbetsmarknadsenheter, arbetsförmedlingar eller liknande. Kurserna är baserade på en behovsinventering som genomförts av SKL och utbildningen drar också igång i samband med SKL:s Arbetsmarknads- och näringslivsdagar i Uppsala i mars.

De tre lärosätena erbjuder varsin kurs; Kommunernas roll i arbetsmarknadspolitiken, Beteendevetenskap för arbetsmarknadshandläggare samt Utvecklingsmetodik i teori och praktik. Deltagarna väljer själva vilken tidpunkt och ort som passar bäst, då alla kurser ges på alla tre lärosäten.

För mer information

Samordnare Kerstin Reinholdsson Enheten för näringsliv och samhälle