Publicerad: 2009-09-02

Tredimensionella rymdresor i Umevatoriets nya planetarium

NYHET Lämna jorden för en stund och följ med på en tredimensionell rymdresa. Det blir möjligt den 8 september då Umevatoriet inviger sitt nya digitala planetarium.

– I vårt gamla planetarium satt besökarna i planetariet kvar i sina fåtöljer på jorden och betraktade rymden. I det nya planetariet kan vi ta med åskådarna på en virtuell tur i universum, vi kan till exempel landa på Mars eller månen och betrakta vår egen planet därifrån. Det går också att besöka andra galaxer och universums ytterkanter, berättar Tommy Jonsson, som är projektledare för Umevatoriets virtuella världar, UVIV.

Bildskärpan i det nya planetariet är betydligt förbättrad, istället för tusentals stjärnor är det numera möjligt att se miljontals. Ljudupplevelsen blir också starkare med ett 5:1 Dolby surround system. En annan fördel är att Umevatoriets personal kan programmera egna visningar, specialanpassade för olika målgrupper. Planetariet är dessutom hoplänkat med ESA och NASA:s servrar, vilket gör att det går att visa bilder från den senaste spjutspetsforskningen.
– Det nya planetariet gör det möjligt för Umevatoriet att inta en frontplacering i Sverige. Vi kommer att kunna förmedla kunskap på ett interaktivt och väldigt spännande sätt, säger Tommy Jonsson.

Tillkomsten av Umevatoriets nya digitala planetarium har möjliggjorts genom projektet Umevatoriets virtuella världar (UVIV). Syftet med UVIV är bland annat att öka det allmänna intresset för naturvetenskap och teknik, speciellt hos barn och ungdomar. Detta ska ske genom att skapa attraktioner, tillämpningar och arbetsprocesser som ökar Umevatoriets konkurrens- och attraktionskraft. UVIV är delfinansierat av Europeiska regionala utvecklingsfonden och knutet till Umevatoriet. Övriga medfinansiärer utgörs av Umeå universitet, Umeå kommun, Västerbottens läns landsting, Länsstyrelsen Västerbotten, Region Västerbotten, Oryx AB samt Algoryx AB.

Intresserade journalister hälsas välkomna till invigningen!

Tid: 8 september kl 14.00
Plats: Umevatoriet, hus 56, Umestans företagspark i Umeå.

Umevatoriet har öppet för allmänheten tisdagar kl 19-22 samt för gruppbokningar torsdagskvällar.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Tommy Jonsson, projektledare UVIV Telefon: 070-2467919
E-post: tommy.jonsson@physics.umu.se