Publicerad: 2015-11-16

Tredje delen av Pehr Stenbergs unika självbiografi

NYHET Nu släpps del tre av fem av Pehr Stenbergs unika självbiografi som detaljerat och medryckande berättar om livet i Umeå och Västerbotten för 200 år sedan.

Fredag 20 november kl. 13.00, Forskningsarkivet, Universitetsbiblioteket vid Umeå universitet

Levernesbeskrivningen ger en fantastisk inblick i den tidens liv och förutsättningar. Sedan hösten 2009 pågår ett arbete med att ge ut Pehr Stenbergs självbiografi. Den omfattar 5000 handskrivna sidor och hela verket spänner över åren 1758 till 1807.

Den tredje delen av den mångsidige Umeprästen Pehr Stenbergs levernesbeskrivning omfattar åren 1789–1796 och här har författaren återkom­mit till Västerbotten efter sina universitetsstudier i Åbo.

Vi får bland annat följa hur han etable­rar sig som präst i Västerbotten och bildar familj. Genom en dåtida "crowdfunding" där dåvarande kommunstyrelsen (sockenmännen) gick med på att han skulle få ordna ihop pengar genom att knacka dörr i hela socknen, om han lovade att läsa till präst vid den Kungliga akademin i Åbo.

Projektledaren Fredrik Elgh, professor vid Institutionen för klinisk mikrobiologi, presenterar del tre och det fortgående utgivningsarbetet och berättarantikvarie Marianne Folkedotter framför spännande partier ur del tre.

Pressbild

För information kontakta gärna:

Fredrik Elgh, tel. 070-32 62 108, fredrik.elgh@umu.se

Cuno Bernhardsson, tel. 0730-53 36 53, cuno.bernhardsson@umu.se