Publicerad: 2013-10-24

Turnéfinal i Hamburg

NYHET I veckan är det dags för final i Hamburg för Europaturnén Caught by Umeå. Intresset från de tyska alumnerna är stort – över 50 personer är anmälda till en alumnträff som äger rum på fredagskvällen.

Hamburg är den sjunde och sista staden som får besök av det ambulerande och transparenta kulturhuset som marknadsför Sverige och Umeå som kulturhuvudstad 2014.  Umeå universitet är en av de största aktörerna under turnén.
– Det har gått riktigt bra och intresset för Umeå universitet har varit långt större än jag hade vågat hoppas på. Tusentals människor i varje stad har besökt oss och många har velat prata om vår verksamhet. Men det jag tycker är roligast är att vi nu knyter alumnerna närmare oss i och med uppstarten av alumnföreningarna, säger Jonas Ericson, universitetets projektledare för turnén.

Förra veckan fanns turnén på plats i Barcelona på Marina Port Vell. Den 24-26 oktober är mötesplatsen Gerhart-Hauptmann-Platz i Hamburg. Där kan besökarna bland annat lyssna på föredrag av forskare vid Centrum för samisk forskning och inspireras av idéer från Arkitekt- och Designhögskolan vid Umeå universitet.

På fredagskvällen ordnas en träff för de tyska alumnerna, till vilken över 50 personer är anmälda.
– Största delen av Umeå universitets utbytesstudenter kommer från Tyskland och därför finns också väldigt många alumner här. Vi hoppas att få träffa många engagerade alumner som vill vara med och att starta upp en förening här, säger Jonas Ericson.

Redaktör: Karin Wikman