Publicerad: 2009-06-03

Två designpriser på en kväll

NYHET I kväll belönades två examensarbeten vid Designhögskolan, Umeå universitet, med nationellt betydelsefulla priser. Priset Guldmyran gick till Fredrik Nilsson för hans lösningar för en anpassningsbar väghyvel och Idesignpriset tilldelades Nils-Johan Eriksson för hans arbete om akutbehandling av sjuka på flygplan.

Guldmyran delas ut av Myra Industriell Design och för första gången gick priset till en student på Designhögskolan vid Umeå universitet. Tidigare har priset enbart delats ut till studenter på Konstfack. – Eftersom vårt kontor finns i Stockholm har vi enbart delat ut priset där vi befinner oss. Vi har under åren följt vad som hänt på Designhögskolan och är mycket imponerade av utbildningen. I år bestämde vi oss därför för att ge priset till en student vid Designhögskolan, säger Stina Juhlin, VD på Myra Industriell Design.
Fredrik Nilsson, som nu examineras från masterprogrammet i industridesign, får Guldmyran för ”mod, skaparglädje, funktionellt nytänkande, formsäkerhet, miljöhänsyn och en lagom dos av ödmjukhet”.

Han har i samarbete med Volvo utvecklat ett koncept för en väghyvel, en maskin som framför allt används för att förbereda underlaget för vägar. En väghyvel är minst sagt komplex; med sin 10 meter, åtta svårmanövrerade spakar, begränsad sikt och avsaknad av fjärdring står förarna inför en svår uppgift för att skapa ett slätt underlag. – Det har varit en fruktansvärt spännande utmaning att arbeta med de behov som användarna har av maskinen för att kunna hitta lösningar på problemen, säger Fredrik Nilsson. Han har utvecklat en flexibel maskin som kan förlänga sig och dra ihop sig. Dessutom är hytten flyttbar, vilket underlättar sikten för föraren som då kan anpassa sin placering utifrån situationen. En innovativ lösning är också att hyvelbladet förblir i våg även om framdelen möts av hinder. Det gör att antalet störande faktorer minskar och föraren kan koncentrera sig mer på själva arbetet.
Priset består av en Guldmyra i 24 karat, tillverkad av den internationellt erkände silverkonstnären Olle Olsson i Stockholm, samt ett diplom och en prissumma på 5000 kronor.

Idesignpriset delades ut av Jenny Fossum, industridesigner på företaget. – Nils-Johans arbete är väl genomfört, välplanerat och proffsigt. Han har gjort en djupgående research som han också använt i sina resultat. Dessutom har han visat upp en utomordentlig skicklighet på nätverkande, vilket är en förutsättning för att lyckas som designer.
Hon poängterar också att Nils-Johan Eriksson har lyckats med en design som är anpassad efter både patienter och sjukvårdspersonal.

Nils-Johan Eriksson, som nu tar sin kandidatexamen i industridesign, har i sitt examensarbete utarbetat ett koncept för akutbehandling av sjuka på flygplan. Grundtanken har varit att produkten ska förbättra förutsättningarna för att rädda liv om en allvarlig incident skulle inträffa. Samtidigt ska den också vara utformad på ett sätt som gör att patienten kan känna sig trygg. – Medicinska produkter på flygplan måste vara tydliga för att personalen snabbt ska veta hur de ska agera. Samtidigt har de också en stor exponering för passagerare och måste signalera att säkerhet och hälsa värdesätts, säger Nils-Johan Eriksson.
Examensarbetet är genomfört i samarbete med SAS och Umbilical Design. Han tilldelas nu 10 000 kronor som ska gå till en förkovrande studieresa samt möjlighet att fortsätta utveckla sitt projekt i form av "Rapid Prototyp"-modeller i företagets 3D-plotter till ett värde av 10 000 kronor. Dessutom har han bjudits in till Idesigns kontor på Långholmen i Stockholm.

Se även det tidigare pressmedddelandet på:

Mer information om Designhögskolans examensarbeten 2009 finns på:

För ytterligare information, kontakta: Fredrik Nilsson Telefon: 070-633 53 57
E-post: fiknon01@student.umu.se