Publicerad: 2016-10-05

Två postdoktorsstipendier inom medicinsk forskning till Umeå

NYHET Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning (SSMF) ger Umeåforskarna Reshma Sundar och Sara Qvarlander tvååriga stipendier för postdoktortjänster. Sammanlagd 37 postdoktorer vid sex svenska universitet belönades när SSMF igår delade ut årets stipendier. Under 2016 stödjer SSMF unga forskare med totalt 127 miljoner kronor.

– För en fortsatt framgångsrik forskarkarriär är en postdoktoral utbildning helt nödvändig. Genom ett stipendium från SSMF ges möjlighet till att inte bara skaffa sig viktiga erfarenheter i en ny forskningsmiljö utan också att etablera ett eget nätverk för fortsatta samarbeten, säger professor Mats Ulfendahl, ordförande i SSMF.

Reshma Sundar

Reshma Sundar, Institutionen för medicinsk biovetenskap.

Reshma är verksam vid Institutionen för medicinsk biovetenskap och utvecklar en genetiskt modifierad musmodell för klarcellig njurcancer för att kunna testa nya behandlingsstrategier.

Hon använder sig av CRISPR/Cas9 för att genom så kallad genredigering kunna förändra arvsmassan.

Sara Qvarlander

Sara Qvarlander, Institutionen för strålningsvetenskaper.

Sara är verksam vid Institutionen för strålningsvetenskaper, där hon tillämpar en ny medicinteknisk analysmetod för att förbättra och individanpassa normaltryckshydrocefalus, så kallad ”vattenskalle”, vilket är en sjukdom där vätskedräneringen från hjärnan är störd.

Genom att använda en mer avancerad och intelligent monitorering av vätskedränering via ett smalt plaströr är förhoppningen att behandlingseffekten ska kunna förbättras.

Om SSMF

SSMF stödjer genom forskning som täcker både de flesta stora sjukdomar och många andra angelägna, men mindre uppmärksammade, sjukdomar. SSMF:s stipendier för postdoktoral utbildning i medicinsk vetenskap delades ut den 4 oktober 2016 vid en ceremoni i Svenska Läkaresällskapets anrika lokaler, där Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning bildades 1919. Ansökningstiden för 2017 års SSMF:s stipendier är 15 oktober till 15 november.

Mer information om Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning, forskningens framsteg och SSMF:s stipendiater och forskare finns på hemsidan: www.ssmf.se

Redaktör: Daniel Harju