Publicerad: 2018-01-23

Två stiftelser stödjer nätverkssamarbete inom kryoelektronmikroskopi

NYHET CryoNet, ett nytt partnerskap inom kryoelektronmikroskopi kommer att sammanföra forskare vid fyra universiteten i Sverige och Danmark. Vid Umeå universitet kommer CryoNet öppna för nya utvecklingar inom kryoelectronmikroskopin vid Umeå Core Facitlity in Electron Microscopy (UCEM) vid KBC.

Jacques Dubochet, Nobel Laureate in Chemistry 2017 visiting the Cryo-EM Facility at KBC
Jacques Dubochet, Nobelpristagare i kemi 2017, besökte kryo-EM faciliteten vid UCEM den 13 december 2017, tillsammans UCEM-projektledaren Linda Sandblad och Lars-Anders Carlson, forskare vid WCMM.

I ett pressmeddelande som publiceras idag, kunggör Knut och Alice Wallenbergs Stiftelsen att men tillsammans med Novo Nordisk Foundation kommer att finansiera CryoNet i Sverige och Danmark med 1 miljon euro över fyra år. Kryo-EM

Kryo-EM forskningen vid KBC ingår i detta samarbete som den andra noden av den nationella kryo-EM Faciliteten vid SciLifeLab.

Ett utförligt pressmeddelande publicerades på MIMS webbsidan

Redaktör: Eva-Maria Diehl