Publicerad: 2010-10-18

Två timmar om våld mot kvinnor

NYHET I Sverige har antalet anmälda fall av kvinnomisshandel ökat under lång tid, och i krigsföring används våldtäkter och sexuell tortyr på ett systematiskt och utstuderat sätt. Den 21 oktober arrangeras ett öppet seminarium om våld mot kvinnor vid Umeå universitet. Deltar gör två av årets hedersdoktorer, Gudrun Nordborg och dr. Denis Mukwege. Moderator för seminariet är tidigare jämställdhetsminister Margareta Winberg.

Genusbaserat våld är ett akut problem, i Sverige och i världen. För att väcka diskussion och sprida kunskap om detta angelägna ämne anordnar Umeå centrum för genusstudier (UCGS) ett öppet seminarium i samband med universitetets årshögtid.

Medverkar gör fyra forskare från forskargruppen Challenging Violence, som kommer att hålla korta presentationer om aktuell forskning kring våld. Efter det kommer hedersdoktorerna Gudrun Nordborg och dr. Denis Mukwege berätta om hur de i praktiken har arbetat med att motverka våld och sexuellt våld.

Seminariet avslutas med en paneldebatt mellan forskare, hedersdoktorer och publik. Moderator är Margareta Winberg, styrelseordförande för Karlstads universitet och tidigare jämställdhetsminister. Prorektor Kjell Jonsson inleder seminariet.

Seminariet hålls på engelska.

Välkomna!

Datum: Torsdag 21 oktober
Tid: 15.00 - 17.00
Plats: Aula Nordica

En presskonferens hålls före seminariet, kl. 14.00 i Rotundan, Universumhuset, Umeå universitet. Medverkande är hedersdoktorerna Gudrun Nordborg och dr. Denis Mukwege, forskarna Monica Burman, Kerstin Edin, Maria Emmelin och Ann Öhman, och Margareta Winberg, ordförande Karlstads universitets styrelse och fd jämställdhetsminister,.

Kontaktinformation:

Elin Andersson, informatör, Umeå centrum för genusstudier, Umeå universitet Telefon: 090-786 63 54, 0730-397 594
E-post: elin.andersson@ucgs.umu.se

Mer information finns på UCGS:s webbsidaHögupplösta pressbilder på hedersdoktorerna

Medverkande hedersdoktorer:

Juristen Gudrun Nordborg är informationschef vid Brottsoffermyndigheten, och har under många år gjort enastående insatser och haft ett stort engagemang för utsatta kvinnor och barn. Genom sitt stora nätverk inom och utanför akademin har Gudrun Nordborg varit en viktig brygga mellan universitetsvärlden och det omgivande samhället.

Gynekologen Denis Mukwege har blivit en världskänd förespråkare för fred och mänskliga rättigheter, framför allt i samband med kriget i östra Kongo. Han har riktat strålkastarljuset på det systematiska bruket av massvåldtäkter och sexuell tortyr som vapen för att komma åt mineralrika landområden. Han har tidigare uppmärksammats och prisats för sitt arbete, och har bland annat tilldelats Olof Palmepriset och FN:s pris för mänskliga rättigheter.
Se gärna reportaget från tv-programmet ”60 minutes” om Dr. Mukweges arbete

Medverkande forskare från Challenging Violence, Umeå universitet:

Monica Burman, docent i rättsvetenskap, forskar bland annat om vilket skydd svensk lag ger till kvinnor som utsatts för våld.

Kerstin Edin, forskarassistent i folkhälsa, forskar om våld i nära relationer, med speciellt fokus på våld mot kvinnor under graviditeten.

Maria Emmelin, docent och universitetslektor i epidemiologi och folkhälsa, har bland
annat undersökt sjukvårdens och lokalsamhällets roll för att ta hand om och förebygga våld mot kvinnor, med exempel från Tanzania och Indonesien.

Ann Öhman, docent i folkhälsovetenskap och ledare för Challenging Violence, studerar genusbaserat våld i Nicaragua, Ecuador och Sverige.

Redaktör: Camilla Bergvall