Publicerad: 2012-12-05

Två unga entreprenörer blir Årets alumner 2012

NYHET Umeå universitet vill med den nya utmärkelsen Årets alumn uppmärksamma före detta studenter som goda förebilder. De första pristagarna är Emanuel Dohi, vd för Dohi Sweden, och Hanna Wekell, en av grundarna till Ung cancer.

– Alumner från Umeå universitet gör många värdefulla insatser runt om i samhället, både i Sverige och utomlands. Emanuel Dohi och Hanna Wekell är båda två unga entreprenörer med stort engagemang och hjärta som är goda förebilder för nuvarande, före detta och framtida studenter vid Umeå universitet, säger Lena Gustafsson.

Utmärkelsen ska delas ut årligen till två före detta studenter som i sin karriär har presterat något utöver det vanliga och är särskilt goda förebilder. Utmärkelsen delas ut vid en tillställning på Umeå universitet den 13 december dit studenter, alumner och personal är inbjudna.

Hanna Wekell

Hanna Wekell kommer ursprungligen från Göteborg och är en av grundarna till den ideella organisationen Ung cancer, där hon numera är kommunikationschef. Hon är 27 år, har läst medie- och kommunikationsvetarprogrammet vid Umeå universitet, och är en driven entreprenör som med starkt engagemang och stort hjärta gjort skillnad för cancerdrabbade unga och deras närstående. Hon har framgångsrikt använt sin utbildning för att på ett enkelt och ärligt sätt kommunicera ett viktigt budskap som ingen, varken ungdomar eller beslutsfattare, kan värja sig för.

Emanuel Dohi

Emanuel Dohi är 32 år och kommer ursprungligen från Transylvanien i norra Rumänien. Han har studerat teknisk datavetenskap vid Umeå universitet och är idag vd för Dohi Sweden, ett företag som erbjuder innovativa produkter, kampanjer och strategier för digitala satsningar. Emanuel Dohi är en entusiasmerande ambassadör för studenter som brinner för att skapa kreativa miljöer och bygga nätverk mellan universitet och näringsliv. Genom mod och handling visar han att det går att skapa den atmosfär man vill verka i, och i sitt arbete tar världen till Umeå.

Pressbilder

Hanna WekellEmanuel Dohi

Se filmer och läs intervjuer med alumnerna

För ytterligare information, kontakta gärna:

Jessica Bergström Grahn, alumnkoordinator vid Umeå universitetTelefon: 090-786 51 90
E-post: jessica.bergstrom.grahn@adm.umu.se

Hanna Wekell