Publicerad: 2007-04-27

UIK firar en eventuell seger på Valborg på campus

NYHET På Valborg har Umeborna inte bara en möjlighet att fira vårens ankomst utan även tjejerna i UIK. Om UIK vinner UEFA-cupen kommer de till Valborg på campus för att ta emot Umeåbornas hyllningar.

Umeå universitet och Umeå kommun bjuder alla umeåbor till ett spännande och händelserikt Valborgsfirande. Isolations Years spelar och det blir radiostyrda bilar, körsång, eldshow och kinesisk lejondans och mycket mer - det bjuds på aktiviteter för alla åldrar. Till detta fullmatade program kan nu, om UIK vänder underläget mot Arsenal, även läggas till att Umeåborna får en möjlighet att hylla sina fotbollshjältinnor i direktsändning. Valborgsfirandet på Umeå universitets campus kommer att sändas direkt över hela landet av SVT.

– Nu håller vi tummarna för UIK. Det skulle vara fantastiskt om de vann och att vi tillsammans fick glädjas över deras seger under Valborgsfirandet. Jag hoppas att vi i så fall ska kunna överträffa förra årets dundersuccé, när nästan 4 000 människor kom. Det är tjejerna värda, säger Jessica Bergström, projektledare för Valborg på campus.

Under kvällen uppträder förutom Isolation Years även Frida Selander och Renhornen. Umeå studentkör, Nationskören, Umeå vokalensemble och Sångkraft bjuder på körsång. Det blir eldshow med EMP, kendouppvisning, Street dance och afrikansk dans. Den hungrige kan grilla i några av studentkårernas grillar, köpa fika eller göra en matresa genom världens olika kök – i ett mattält serveras mat från världens alla hörn och där kan man även få sitt hår flätat.

Dessutom finns det en marknad med flera marknadsstånd där man bland annat kan handla tunnbröd, godis, marmelad, smycken, tovade figurer, hantverk och torkad svamp. De allra yngsta och de med barnasinnet i behåll kan bli ansiktsmålade eller se uppvisningar av radiostyrda bilar.

Brasan tänds klockan 20.00.

Vårtalet hålls av Umeå universitets prorektor Åsa Bergenheim.

Valborg på campus, som i år äger rum mellan klockan 18.00 och 21.30, är ett samarrangemang mellan Umeå universitet, Umeå kommun, studentkårerna, Akademiska Hus och Kultur på campus.

Kontaktperson:

Jessica Bergström, projektledare, informationsenheten, Umeå universitet Tel: 090-786 51 90 Mobil: 070-787 03 17
E-post: Jessica.Bergstrom@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg