Publicerad: 2011-11-29

Ulla-Carin Lindquist-priset till Umeåforskare

NYHET 2011 års Ulla-Carin Lindquist-pris på 200 000 kronor går till den världsledande ALS-forskaren Peter Andersen, professor vid Umeå universitet och överläkare vid Norrlands universitetssjukhus.

Motiveringen lyder: Peter Andersens forskning har en bredd som spänner över klinik, genetik och mer grundläggande experiment. Den har presenterats i över 100 vetenskapliga publikationer. Han har flera internationella uppdrag och samarbeten och är nu en av de ledande ALS-forskarna i världen. Detta intensiva arbete med att finna orsaker till och bot mot ALS, kombinerar Andersen med ett djupt personligt engagemang för patienterna.

Priset utdelas av en stiftelse som bildades till minne av SVT-journalisten Ulla-Carin Lindquist i samband med att hon avled i ALS 2004.

- Sedan Ulla-Carin Lindquist gick bort har stiftelsen i hennes namn fått mycket stor betydelse för forskningen om sjukdomen ALS,. Många yngre forskare har fått stipendier som ger dem möjlighet att forska. Anslag från stiftelsen har möjliggjort forskning som annars inte skulle ha ägt rum, säger Peter Andersen i en kommentar

ALS-forskargruppen vid Umeå universitet etablerades 1992 och är med dagens 21 personer den största i norra Europa. Den finansieras främst av anslag från privata stiftelser, fonder och Vetenskapsrådet.

- Forskning kostar, framhåller Peter Andersen. Och vår grupp är den mest produktiva i världen inom sitt område med över 120 publikationer sedan den första artikeln stod att läsa i Nature Genetics 1995.

En stor upptäckt inom hjärnforskningen är en ny sjukdomsgen med beteckningen C9orf72. Peter Andersen berättar:

- Vi har nu visat att minst 25 % av alla med ALS har en mutation, en förändring, i denna gen och en sådan förändring finns ibland också hos andra patienter. C9orf72-sjukdomsanlaget kan ändra storlek och en förstorad gen medför ALS. Vi har även hittat samma sort av förstoring i C9orf72 hos ett betydande antal patienter med s.k. pannlobsdemens (frontotemporal demens eller FTD). Denna upptäckt styrker att det finns ett starkt samband mellan vissa typer av ALS och vissa typer av demenssjukdom.

Mutationer i C9orf72 är i dag den vanligaste kända orsaken till ALS och FTD.

- Mycket forskning kvarstår för att få kunskap om varför förstoringen av C9orf72 orsakar nervskador. Prispengarna från Ulla-Carin Lindquists stiftelse gör att vi snabbt kan bedriva mer forskning om ALS, FTD och C9orf72.

För mer information, kontakta gärnaProfessor Peter Andersentel. 090-785 23 72
E-post peter.andersen@neuro.umu.se

Peter Andersen intervjuades i SVT-programmet Fråga doktorn den 28 november. Se intervjun på
SVT Play