Publicerad: 2021-04-08

Unikt projekt om småbarnsmat får stort medialt intresse

NYHET Det vi äter under de första levnadsåren har stor betydelse för vår hälsa på lång sikt. Men hur får man barnen att gilla grönt? Dietist och gastronom Ulrica Johanssons doktorandprojekt om optimerad tilläggskost för små barn inom Företagsforskarskolan vid Umeå universitet uppmärksammas av medierna.

Text: Ingrid Söderbergh

I sitt projekt i samverkan med den externa parten Semper undersöker Ulrica Johansson ett flertal viktiga samverkande hälsofaktorer hos spädbarn 6-18 månader med fokus på nordisk hälsosam mat. Exempel på faktorer är tillväxt, näringsstatus, tarmflora, ätbeteende, livsmedelsintag och kroppssammansättning .

– När barnet är mellan fyra månader upp till ett år är hjärnan mottaglig för bittra och sura smaker, säger Ulrica Johansson,  som utför sina doktorandstudier på Institutionen för klinisk vetenskap och Företagsforskarskolan vid Umeå universitet.

Medierna rapporterar

Ulrika Johansson fick medverka på länk i SVT morgonstudio den 15 mars. SVT Västerbottensnytt öppnade också en chatt där många delade med sig av sina erfarenheter och åsikter. Ulrica Johansson gjorde även en intervju för TT innan påsken. Då fick studien ett stort genomslag i nationell media – både nättidningar och tryck.

Aftonbladet 16 mars

Ny studie: Så får du ditt barn att äta mer grönt

P4 Västerbotten 18 mars

Så får du dina barn att äta grönsaker

SVT Västerbottensnytt 23 mars

Ny studie: Så får du barn att äta mer grönsaker

Chatt SVT webbplats 23 mars

Hur får du ditt barn att äta grönsaker?

SVD 2 april

Studie: Så lär du barn att äta grönsaker

Semper lanserar appen STEP

I samband med all publicitet släppte även Semper lanseringen av deras nya app STEP med alla recepten på smakportioner från studien och intervjuer med föräldrar som deltagit med sina barn samt Ulrica Johansson.

Att utveckla appen ihop med marknadssidan på Semper var en del av Ulrica Johanssons trainee tid (tre månader praktik ingår inom Företagsforskarskolan). En app som nu blir verklig och användbar för konsumenter. Appen är gratis att ladda ner.

STEP. Forskningen bakom

STEP. Om metoden

För mer information, kontakta gärna: