Publicerad: 2010-04-12

Umeå-alumn vann Umeå Novellpris

NYHET Hanna Hindriks, alumn från Umeå universitet, vann i fredags tävlingen Umeå Novellpris för sin novell Hjortronskor.

Foto: Håkan Göransson

Första pris i tävlingen och 60 000 kronor i prispengar tilldelades Hanna Hindriks för novellen Hjortronskor i konkurrens med över 1 200 insända bidrag.

Hanna Hindriks vann med novellen Hjortronskor för att den enligt juryn ”förenar lätthet och täthet i en rytmisk prosastil som i sin konstfärdiga uppbyggnad förmedlar observationer där den mänskliga belägenheten visas fram i ett ljus lika hårt och brant som en operationslampas”.

Hanna Hindriks har läst socionomprogrammet samt skapande svenska A och B vid Umeå universitet och avslutade sina studier 2007. Hanna arbetar idag som föreningskoordinator för Kulturstorm i Umeå.

Priset delades ut i samband med öppnandet av Littfest – Umeås internationella litteraturfestival. Den prominenta juryn bestod av P-O Enquist, Peter Kihlgård, Gunnar Balgård, Svante Weyler, Elin Claesson och Kestin Wixe.

Umeå Novellpris instiftades för tre år sedan som ett led i Umeå kommuns satsning inför Kulturhuvudstadsåret 2014.

Redaktör: Anja Hansen