Publicerad: 2009-09-08

Umeå blir kulturhuvudstad 2014!

NYHET Nu är det klart att Umeå blir europeisk kulturhuvudstad 2014. I finalen stod det mellan Lund och Umeå, två till storleken ganska lika universitetsstäder.

– Det är jätteroligt! säger prorektor Åsa Bergenheim. Vi känner att juryn har tagit fasta på mycket av det vi gör här vid Umeå universitet, bland annat vår satsning på den samiska kulturen vid Cesam, Centrum för samisk forskning. Vår unika och internationellt kända miljö Humlab, där IT-teknik och humaniora kombinerats, har också lyfts fram.

En annan unik satsning är Kultur på campus, ett projekt som levererar kvalitativ kultur till studenter och personal vid Umeå universitet varje vecka.

Foto: Andreas Nilsson

– Vi har hållit på sen 2003 och alltid baserat vårt arbete på samarbete, och samarbete är något som juryn värderat högt. För oss betyder segern mycket och jag ser fram emot att få utveckla fler idéer tillsammans med nya aktörer. Framtiden ser ljus ut! säger projektledare Jonas Ericson.

Kultur på campus hemsida

Redaktör: Carina Dahlberg