Publicerad: 2007-12-04

Umeå får en egen himlakropp

NYHET Torsdagen den 6 december inviger Umevatoriet, Umeå universitets observatorium, en skulptur av dvärgplaneten Eris till en tonsättning skapad av förskolebarn. Skulpturen ingår i Sweden Solar System – världens största modell av solsystemet.

Dvärgplaneten Eris upptäcktes för två år sedan och är vårt solsystems nionde största himlakropp – större än Pluto. Eris ingår i Sweden Solar System, världens största modell av vårt solsystem där Globen är solen och jorden återfinns på Cosmonova i Stockholm. Projektet vill förmedla en känsla av de stora avstånden i universum och sammanbinder såväl olika ämnesområden som olika geografiska orter i Sverige. Eris avstånd från solen är 10 000 miljoner km, vilket motsvarar 500 km kilometer från Globen.

Uppdraget att utforma Eris gick till Kulturverket, Umeå kommun som i samarbete med kompositionsläraren Jan Ferm och studenterna Göran Wretling och Anders Lind, låtit barn från förskolan Biskopen skapa musik till planeten. Barnen har gjort bilder som genererat ljud på elektronisk väg. De har även spelat in egna ljud för att visa hur de tror Eris låter.

Vid invigningen kommer barnen att spela upp musiken på datorer. Själva planeten har formgivits av Theresa Berg, student vid Designhögskolan. Upphovsmän till Sweden Solar System är plasmafysikern Nils Brenning och astronomen Gösta Gahm, Stockholms universitet. Under invigningen håller Gösta Gahm en föreläsning med titeln ”Planetpromenader”.

Tid: 6 december kl 18. Umevatoriet öppnar för allmänheten kl 19.30.
Plats: Umestans företagspark

För ytterligare information, kontakta: Gabriella Stenberg, Umevatoriet Telefon: 070-289 64 97
E-post: gabriella.stenberg@space.umu.se Margareta Ling, Kulturverket Telefon: 090-16 32 27 eller 070-361 32 27
E-post: margareta.ling@umea.se