Publicerad: 2011-04-18

Umeå-forskare får pris för studie om industrins miljöanpassning

NYHET Ann-Kristin Bergquist, forskarassistent i ekonomisk historia, Umeå universitet, har tilldelats årets CEBC Halloran-pris för bästa företagshistoriska studie om företags etiska, miljömässiga och sociala ansvarstaganden. Hon delar priset med Kristina Söderholm vid Luleå tekniska universitet.

Ann-Kristin Bergquists och Kristina Söderholms vinnande bidrag har titeln "The Making of a Green Innovation System: The Swedish Institute for Water and Air Protection and the Swedish Pulp and Paper Industry from the Mid-1960s to the 1980s".

Priset, The CEBC Halloran Prize in the History of Corporate Responsibility, består av drygt 3 000 kronor och ett diplom, och delades ut vid the Business History Conference årliga konferenstidigare i april, till minne av företagaren Harry R. Halloran, Jr. Priset finansieras av the Center for Ethical Business Cultures (CEBC).

Bilden från vänster: Kristina Söderholm, Ann-Kristin Bergquist och professor Kenneth Lipartito, ordförande i priskommittén.

För mer information, kontakta:

Ann-Kristin Bergquist institutionen för ekonomisk historia, Umeå universitet Telefon: 090-786 7656
E-post: ann-kristin.bergquist@ekhist.umu.se

Redaktör: Camilla Bergvall