Publicerad: 2014-05-05

Umeå forskare presenterar resultat på SIBFs utbildning om föreningsutveckling

NYHET Inger Eliasson, forskare inom Idrottshögskolans nätverk, presenterar några av de första resultaten i sitt forskningsprojekt ”Fler flickor i innebandy” vid Svenska Innebandyförbundets årliga utbildning i föreningsutveckling.

Svenska Innebandyförbundet, SVIB, erbjuder årligen en veckas utbildning i föreningsutveckling. 2014 års utbildning sker 29 april till 6 maj på Fuerteventura, Spanien, och har samlat cirka 150 föreningsrepresentanter inom svensk innebandy.

Inger Eliasson, Universitetslektor vid Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet

Inger Eliasson, forskare inom Idrottshögskolans nätverk och huvudansvarig forskare för projektet, finns på plats för att presentera några av de första resultaten i  forskningsprojekt ”Fler flickor i innebandy (FFI)”.

Projektet "Fler flickor i innebandy" finansieras av Svenska Innebandyförbundet, projektet genomförs vid Pedagogiska institutionen, Idrottshögskolan och Innebandyns kompetenscentrum vid Umeå Universitet.

Foto: Mats Ragnarsson

Syftet med forskningsprojektet är bland annat att nå fördjupad kunskap för att förstå orskerna till varför unga flickor väljer att sluta spela innebandy. Projektet vill bidra med kunskap om hur idrottsföreningar kan arbeta för att få flickor att fortsätta med innebandy högre upp i åldrarna.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson