Publicerad: 2017-08-16

Umeå håller ställningarna i Shanghai-rankning

NYHET Umeå universitet ligger kvar på en placering mellan 301 och 400 av totalt 1200 lärosäten runt om i världen. Detta enligt 2017 års så kallade Shanghai-rankning.

I världstoppen rankas Harvard, Stanford och Cambridge. Bland svenska lärosäten kommer Umeå universitet på en tiondeplats i rankningen. Högst rankas Karolinska institutet, följt av Uppsala respektive Stockholms universitet.

Det är Shanghai Jiao Tong-universitetet som gör den årliga rankningen som är en av flera internationella rankningar av lärosäten. Det som bedöms i Shanghai-rankningen är bland annat antal nobelpris eller motsvarande till lärosätets anställda eller tidigare studenter, antal högt citerade forskare samt antal artiklar i Nature eller Science.

De 100 högst rankade lärosätena är noggrant numrerade, medan övriga rankas i intervall, där Umeå alltså placerade sig i intervallet 301-400. Sett över tid har Umeå tappat placeringar; 2014 hörde man till gruppen de 300 högst rankade. Jämfört med 2016 är dock årets placering oförändrad.

Till Shanghai-rankning 2017

Foto: Mikael Lundgren