Publicerad: 2010-01-26

Umeå School of Education startar forskarskola

NYHET Den 1 februari invigs Umeå School of Educations forskarskola inom det utbildningsvetenskapliga området (FU), med tal, tilltugg och mingel.– Forskarskolan ska bli det nav kring vilket den utbildningsvetenskapliga forskningen centreras, säger föreståndaren, professor Per-Olof Erixon.

Umeå School of Education har fått i uppdrag av universitetsstyrelsen att starta en forskarskola som en del av satsningen på det utbildningsvetenskapliga området vid Umeå universitet. Forskarskolans huvudsakliga syfte är att skapa en kreativ forskarutbildningsmiljö inom det utbildningsvetenskapliga området vid Umeå universitet och att stärka länken mellan forskning och utbildning på lärarprogrammet.

Tretton forskarstuderande har antagits till utbildningen. Den 1 februari hålls en första sammankomst. Denna följs av en officiell invigning med tal av forskarskolans föreståndare, professor Per-Olof Erixon. Invigningen är det första i en rad av öppna arrangemang som forskarskolan anordnar. Under våren kommer ett antal öppna föreläsningar av framstående forskare inom det utbildningsvetenskapliga området att hållas och alla intresserade är välkomna att delta.

Program:

Lokal: Ljusgården, Lärarutbildningshuset

• 13.15-13.30Presentation och invigning av Forskarskolan
    P-O Erixon (Forskarskolans föreståndare)
    Carina Rönnqvist (Forskningssekreterare)
    Carina Granberg (Doktorandrepresentant)
  • 13.30-14.00Några ord om utbildningsvetenskap vid USE,P-O Erixon
  • 14.00-14.30 Mingel och tilltugg

För mer information om Umeå School of Educations forskarskola, se www.use.umu.se/forskning/forskarskola

Välkomna!

Kontaktuppgifter: