Publicerad: 2007-03-27

Umeå Sport Sciences Center – en nysatsning vid Umeå universitet

NYHET Umeå universitet samlar all idrottsrelaterad utbildning och forskning, samt alla elitidrottande studenter till Umeå Sport Sciences Center. Centrumets kansli, lokal för studenter samt idrottslaboratoriet lokaliseras till IKSU Sportcenter.

Umeå universitet har bedrivit idrottsrelaterad utbildning sedan 1970-talet, och har de senaste 15-20 åren varit ett av landets ledande lärosäten inom idrottsrelaterad utbildning och forskning. Nu tar vi nästa steg; Beteckningen Idrottshögskolan har vidgats och fått den engelska benämningen Umeå Sport Sciences Center.

Centrumet har: •Flest studerande i landet inom idrottsområdet •Sveriges bredaste utbildningsutbud inom idrottsområdet, •Fem fakulteter med idrottsrelaterade utbildningar och forskning
•Utmärkta möjligheter för kombinationen elitidrott och studier

Umeå Universitet har som landets första lärosäte antagit en universitetsövergripande policy för kombinationen elitidrott och studier.

Varmt välkommen till en presentation av denna nya satsning!
Torsdag den 29 mars kl 11.00 Arenan, IKSU Sportcenter.

För mer information: Karin Henriksson Larsén, föreståndare för Umeå Sport Sciences Center 070-604 48 12
karin.larsen@idrott.umu.se

Lena Sandlin, Utvecklingsledare Umeå Sport Sciences Center 070-95 95 790