Publicerad: 2014-04-25

Umeå studentkårs studievägledarpris 2014

NYHET Erika Antill, studievägledare vid Sociologiska institutionen, har fått Umeå studentkårs studievägledarpris 2014.

Erika Antill arbetar som studievägledare för Sociologiprogrammet, Masterprogrammet i ledarskap och organisation samt alla fristående kurser vid Sociologiska institutionen (sociologi, socialpsykologi och kriminologi).Studenterna uppskattar Erikas arbete. Det är andra året i rad som hon får ta emot Umeå studentkårs studievägledarpris.
- Jag känner mig stolt och stärkt i relation till mitt arbete som studievägledare. Den här utnämningen fungerar som ett kvitto på att mitt engagemang når fram till studenterna, säger Erika.

Studentkåren har, efter att studenter har fått nominera kandidater, skickat frågor till berörda studievägledare. Svaren som kommit tillbaka har anonymiserats och sedan har en jury bestående av utbildningsbevakarna utsett en pristagare.
- Jag har blivit gratulerad av kåren och ska få ta emot priset vid vårpromotionen.

Varför hon har blivit utsedd till årets studievägledare, tror hon kan bero på bemötandet av studenterna och hennes strävan att alltid sätta individen i fokus.
- Som studievägledare vet jag hur viktigt det är att försöka se varje students behov, intressen och förutsättningar för att kunna ge god vägledning. Det gäller att sätta sig själv åt sidan och lyssna med alla sinnen på var studenten befinner sig.

Erika Antill har själv läst sociologi och har stor nytta av sin bakgrund. Hon vet vad studenterna behöver. Till exempel är det viktigt att informera om rådande arbetsmarknad.
- Studenter behöver få arbetslivsanknytning redan under studietiden och kännedom om hur de kan använda sin kompetens och i vilka former.

Självklart kommer hon att delta på vårpromotionen för att fira utmärkelsen. Hon ska bara hitta något nytt att ha på sig.
- Det ska bli jätteroligt, men jag kan ju inte ha samma klänning som förra året, säger hon och ler.