Publicerad: 2014-08-18

Umeå universitet – ett av världens 300 främsta universitet

NYHET I årets så kallade Shanghairankning återfinns Umeå universitet återigen bland världens 300 främsta lärosäten. Det motsvarar plats 6–8 i riket. Dessutom tillhör Umeå universitet världens 150 respektive 200 främsta inom områdena klinisk medicin och farmaci samt livs- och jordbruksvetenskaper.

På listan, som har det officiella namnet Academic Ranking of World Universities (ARWU), har Shanghai Jiao Tong University i Kina utvärderat över 1200 universitet i världen. De 500 främsta presenteras på listan. Rankningen baseras på uppgifter om universitetetens forskning, bland annat antal Nobelpristagare och Fieldsmedaljer, citeringar i vetenskapliga tidskrifter och antalet publiceringar i tidskrifterna Nature och Science.

De amerikanska universiteten dominerar toppskiktet. Harvard University behåller även i år förstaplatsen. Tre svenska lärosäten finns med bland de 100 främsta: Karolinska Institutet (plats 47), Uppsala universitet (plats 60) och Stockholms universitet (plats 78). Därefter följer Lunds universitet (plats 101–150) och Göteborgs universitet (plats 151–200). Umeå universitet hamnar på plats 201–300 tillsammans med 100 andra universitet, däribland KTH och SLU. Totalt finns elva svenska lärosäten med på listan.

Academic Ranking of World Universities rankar också de 200 bästa lärosätena inom fem breda ämnesområden: naturvetenskap och matematik, ingenjörsvetenskap/teknologi, livs- och jordbruksvetenskaper, klinisk medicin och farmaci samt samhällsvetenskap. Umeå universitet är rankat inom två av dessa områden. Inom klinisk medicin och farmaci intar Umeå universitet plats 151-200 (plats 4–5 i landet) och inom livs- och jordbruksvetenskaper placerar sig Umeå universitet på plats 101-150 (plats 4–6 i landet).

I våras placerade två internationella rankningsystem Umeå universitet i den övre världstoppen, på plats 27 och 39. Dessa listor fokuserar på unga universitet med lovande utsikter.

Relaterad information:

Academic Ranking of World Universities – 2014Umeå universitet på plats 39 bland unga universitetUmeå universitet i världstoppen

Redaktör: Karin Wikman