Publicerad: 2010-02-26

Umeå universitet – fjärde bästa arbetsplatsen utanför USA för postdoktorer

NYHET Umeå universitet är den fjärde bästa arbetsplatsen utanför USA för postdoktorer inom livsvetenskap. Det visar en undersökning som den amerikanska tidskriften The Scientist har genomfört.

Ikenna Obi, postdoktor vid Umeå Centre for Microbial Research och institutionen för molekylärbiologi. Foto: Eva-Maria Diehl

– Vi är givetvis glada och stolta över utnämningen. Jag ser den som ett bevis på att Umeå universitet är en attraktiv internationell miljö med förmåga att attrahera många duktiga unga forskare som också trivs hos oss, säger Marianne Sommarin, som forskar inom livsvetenskap och är vicerektor med ansvar för forskningsutveckling och forskningsutvärdering.

För åttonde året i rad har The Scientist undersökt var postdoktorer anser att de bästa forskningsmiljöerna och arbetsmöjligheterna finns inom det livsvetenskapliga området, det vill säga medicin och biologi. Resultaten från enkäterna presenteras i två topplistor, en för USA och en för resten av världen, där Umeå universitet placerar sig på fjärde plats. Ytterligare ett svenskt lärosäte placerar sig på listan. Det är Karolinska institutet som intar nionde plats.

Umeå universitet placerar sig i topp när det gäller frågor om privatliv, familjeliv och lön. Postdoktorerna lyfter också fram den goda kvaliteten på forskningens infrastrukturer och de värderar sina erfarenheter från postdoktorstiden vid Umeå universitet högt. Dessutom anser de att det finns en väl fungerande kommunikation på arbetsplatsen och goda möjligheter att skapa nätverk med andra forskare. – Vi har ett samlat campus vilket skapar en närhet, det är lätt för postdoktorerna att träffas. Det kan vara särskilt viktigt om man kommer utifrån, och våra postdoktorer kommer från världens alla hörn. Dessutom finns det en annan sak som de flesta nämner som något positivt – den svenska fikakulturen. Där kan de på ett enkelt sätt träffa forskare från andra forskargrupper och diskutera sina forskningsfrågor. I Sverige, ses dessutom postdoktorerna som en stor tillgång, de seniora forskarna ser dem som en mer jämbördig resurs vilket inte är fallet i alla länder, säger Marianne Sommarin.
Vid Umeå universitet finns cirka 150 postdoktorer inom livsvetenskap.

Centrumbildningen Umeå Plant Science Centre, UPSC, har vid två tidigare tillfällen placerat sig på topplistan i The Scientists undersökning. Även i år utmärker sig UPSC inom flera områden i undersökningen, bland annat när det gäller karriärmöjligheter. Eftersom delar av UPSC ingår i Umeå universitets livsvetenskapliga forskning har centrumbildningen också del i den utmärkelse som nu tilldelats Umeå universitet.

Ett postdoktorat är en fortsättning på forskarkarriären efter disputationen och den görs ofta i utlandet. Syftet är att den nydisputerade ska ha möjlighet att bygga en egen forskningsprofil.

Läs mer om The Scientists undersökning The Scientists topplistor inom och utanför USA

För ytterligare information, kontakta gärna:

Marianne Sommarin, vicerektor Tel: 090-786 60 63 Mobil: 070- 662 38 74
E-post: marianne.sommarin@adm.umu.se