Publicerad: 2007-04-25

Umeå universitet + Ishotellet = en norrskenshistoria

NYHET Besökare på ICEHOTEL kommer snart att veta när de har största chanserna att få se norrsken. Tack vare bland andra studenter vid Umeå universitet kommer hotellets gäster att få dagliga norrskensprognoser.

– Turistindustrin är Sveriges snabbaste växande exportindustri. 70 procent av omsättningen vid Icehotel kommer från utländska gästers konsumtion. Den viktigaste anledningen till att de besöker oss är att vi erbjuder dem unika upplevelser. Därför är det också viktigt att vi samarbetar kring forskning och utbildning eftersom det kan bidra till produktutveckling som kan göra besöket ännu mer intressant, säger Yngve Bergqvist, vd för Icehotel.

Just nu pågår projektet ICE – Interaction in Cold Environments i samarbete med Icehotel i Jukkasjärvi. Som en del av det projektet har systemvetarstudenterna Johannes Stenling och Sandra Hörnquist, i samarbete med företagen Apara och MultiQ, utvecklat en applikation för att kunna visa norrskensprognoser på en skärm utomhus för besökare vid Icehotel.

– Det här är ett spännande sätt att kombinera interaktionsteknik med data som samlas in från rymden och turismverksamhet, säger Mikael Wiberg, docent och projektledare vid institutionen för informatik.

Ett ytterligare exempel på det pågående samarbetet är en interaktiv berättelse som just nu sätts samman av systemvetarstudenterna Olov Sigurdson och Tommy Engfors. Den interaktiva berättelsen kommer att skildra Carl von Linnés liv. Projektionsytan blir en stor vägg av is och snö, och installationen förbereds i samarbete med Icehotel till att bli en del av den konstnärliga utställning som just nu förbereds inför Linnéårets avslutning vid Icehotel.

ICE är det första delprojekt som genomförs inom det större projektet [x]ID - Interaktionsdesign i extrema miljöer. Projektet fokuserar på de utmaningar som interaktionsdesigners ställs inför när IT ska flytta ut från kontoren till tuffare miljöer.

– Det är just det som gör att Icehotel är så spännande och bra för det här projektet. Det är ju en mycket speciell, extrem miljö – helt uppbyggd av is och snö, fortsätter Mikael Wiberg.

Forskningsmässigt handlar det om ”environment interaction”, hur digitaliseringen av vår omgivande miljö ska gå till. [x]ID-projektet fokuserar på just extrema miljöer och digital teknik inom applikationsområdena rymd, turism, industri och mobilitet.

– Kiruna känns som en mycket spännande region för vår forskning eftersom den innefattar alla dessa fyra applikationsområden. Inom industriområdet förbereder vi just nu ytterligare ett projekt tillsammans med SoftCenter och LKAB inom det 10-åriga projektet ProcessIT kring innovativ interaktionsteknik inom gruvindustrin, berättar Mikael Wiberg.

[x]ID-projektet vid institutionen för informatik är med i den satsning som Umeå universitet gör på utbildning och forskning i Kiruna. Institutionen utvecklar bland annat en ny kurs med namnet ”Interaktionsdesign i extrema miljöer”, som en del av kursutbudet ”Extrema arktiska miljöer”.

För vidare information se: www.kiruna.umu.se

Kontaktperson: Mikael Wiberg, docent, institutionen för informatik, Umeå universitet Tel: 090-786 61 15
E-post: mikael.wiberg@informatik.umu.se

Camilla Bondareva, pressansvarig IcehotelTel: 0980-66 840 Mobil: 070-668 00 867