Publicerad: 2016-03-23

Umeå universitet allt starkare i internationell rankning

NYHET Sju ämnen vid Umeå universitet, vilket är fler än någonsin tidigare, hamnar högt upp på listan när världens bästa lärosäten rankas i QS World University Rankings by Subject 2016. Ett nytt ämne, Nursing, finns nu bland de ämnen som listas.

– Det är förstås väldigt glädjande att ytterligare ämnen rankas bland världens främsta. Det signalerar att vi är på rätt väg. Även om placeringen på rankningslistor inte ska överbetonas som kvalitetsmått, så har de betydelse för vår synlighet och attraktionskraft både för studenter och samarbetspartners, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Sju ämnen vid Umeå universitet, vilket i sig är rekordmånga för universitetet, placerar sig alltså bland de 350 bästa i QS World University Rankings by Subject 2016. I den nya kategorin/ämnet Nursing, placerar sig Umeå universitet på plats 51-100. Bäst placerar sig Umeå universitet inom Art & Design, på plats 41, vilket är en förbättring från fjolårets 51-100, då ämnet kom in i rankningen för första gången.

– Placeringen är universitetets bästa hittills i något ämne, och att konst och design hamnar så högt är ännu ett kvitto på universitetets framstående internationella position inom området, säger Lena Gustafsson.

Umeå universitet listas åter bland de främsta inom geografi, plats 101-150, biologi på plats 151-200, och medicin – i år på plats 201–250 i världen. Miljövetenskap (”environmental sciences”), återfinns i år på plats 251-300. Kemi hamnar på plats 301-350.

Det här är sjätte året som QS World University Rankings by Subject genomförs. Totalt ingår 42 ämnen vid närmare 2 691 av världens främsta lärosäten. Förutom analyser av citeringar bygger rankningen på svar från akademiker och arbetsgivare som graderat utbildning och forskning i utvalda ämnen vid lärosäten runt hela världen.

I den absoluta toppen inom de flesta ämnen placerar sig amerikanska och brittiska framstående universitet som Massachusetts Institute of Technology (MIT), Harvard University, Stanford University, University of Cambridge och University of Oxford.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz