Publicerad: 2015-05-04

Umeå universitet bland världens bästa unga universitet

NYHET Umeå universitet placerar sig på plats 51 i världen på rankningslistan Times Higher Education 2015 över de 100 bästa unga universiteten. Rankningen lyfter fram unga lärosäten som har visat att de kan mäta sig mot den anrika, globala eliten.

Umeå universitet placerade sig därmed som tvåa i Sverige och som fyra bland de nio lärosäten som finns med på listan från Norden. Trots det dalade Umeå universitet i och med årets placering från 39 till 51 jämfört med förra året.

Av övriga svenska unga universitet finns Sveriges lantbruksuniversitet med på plats 34 och Linköpings universitet som nummer 59.

– I den hårda konkurrens som det innebär att mäta sig med universitet över hela världen så är det, trots att Umeå universitet sjunkit en del på listan totalt i år, positivt att hamna på plats 51 totalt i världen, bland de främsta i Norden och fortsatt tvåa i Sverige, säger Lena Gustafsson, rektor, Umeå universitet.
– Vi ska inte heller underskatta den synlighet detta ger oss, först och främst kanske bland studenter världen över.

Några av Umeås samarbetsuniversitet finns också med på listan:
5) Nanyang i Singapore, 14) City University of Hong Kong, 75) La Trobe University, Melbourne, Australien och 31) Wollongong, Australien.

Lena Gustafsson menar att det faktum att flera av Umeå universitets samarbetsuniversitet runt om i världen och SLU och LiU i Sverige, också placerar sig högt är glädjande och att det knappast försämrar förutsättningarna för ytterligare fördjupat samarbetet.
– När nu Umeå universitet fyller femtio och därmed inte längre kvalificerar sig för listor som fokuserar på unga universitet, så hoppas jag på allt ökande synlighet på andra framträdande internationella rankinglistor och att vi samtidigt behåller vår dynamik som ett ungt universitet.

Times Higher Education är en brittisk tidskrift som sedan 2004 årligen har publicerat ett världsomspännande rankningssystem över universitet. År 2012 introducerades en ny lista över världens främsta 100 universitet som har funnits i högst 50 år: Times Higher Education Under 50.

Listan bedöms utifrån 13 prestationsnivåer som är grupperade under fem områden: undervisning, forskning, citeringar, industriintäkter och internationella utsikter. Det här årets rankning inkluderar endast lärosäten som grundades år 1965 och senare, vilket innebär att detta är sista året som Umeå universitet kan finnas med på listan.

Phil Baty, redaktör på Times Higher Educations rankning, säger att många universitet i rankningen har visat att de kan matcha den anrika, globala eliten och har visat att de har rätt drivkrafter att på några årtionden åstadkomma något som andra har utvecklat över århundraden.

– De bildar en mycket spännande och dynamisk grupp lärosäten, vilket bör bli en läxa för resten av världen; den traditionella, globala världsordningen är inte oövervinnerlig utan unga visionära universitet kan bryta sig in.

Läs mer om Times Higher Education 100 Under 50

Redaktör: Per Melander