Publicerad: 2011-05-26

Umeå universitet direktsänder två blivande studenters upplevelser av Umeå i 48 timmar, 27-29 maj

NYHET Umeå universitet flyger till helgen in två blivande studenter och låter dessa få prova på Umeå och universitetet under en fullspäckad VIP-helg. Under tiden rullar kamerorna och allt direktsänds till på webben.

Umeå universitet söker ständigt nya vägar för att nå ut till framtida studenter. Trots att Umeå universitet är ett av landets största kräver ofta det geografiska läget att universitetet i sin kommunikation även förklarar att Umeå är mer än bara långt bort…

Den här unika direktsändningen är också ett sätt att nå ut till nya grupper av ungdomar.
– Förhoppningen är att vi genom att använda okonventionella metoder och sociala medier kan nå nya målgrupper av ungdomar som annars kanske inte hittar hit eller tror att universitetsstudier är något för dem. Nu kan de med egna ögon se vad vi har att erbjuda, förklarar John Molander, projektledare på informationsenheten.

De två vinnande VIP-gästerna, Zhyar från Västerås och Linn från Luleå, fick samla röster på Facebook och motivera varför just de var lämpade att visa upp Umeå för Sveriges unga. Under helgen ska de träffa studenter, universitetspersonal och lokala unga celebriteter samt få njuta av nöjesutbudet. Programledare och ciceroner är två befintliga studenter, Emma Olsson som studerar till präst på teologprogrammet och Viktor Åsberg som studerar till musiklärare.

– Vi är övertygade om att det är våra nuvarande studenter som bäst förklarar för blivande studenter hur det är att studera här. Samtidigt är vår erfarenhet att många unga är trötta på den vanliga reklamen, man köper helt enkelt inte alla stora ord om hur förträffligt allt är vid landets universitet. I det sammanhanget är en direktsändning perfekt, vi vågar visa upp den osminkade verkligheten på ett trovärdigt sätt. Allt kan, och kommer att hända, när man sänder direkt under 48 timmar.

Programmet för de två VIP-gästande studenterna är digert och nöjesutbudet är extra stort denna helg eftersom den traditionella brännbollscupen, världens största brännbollsturnering, avgörs. De blivande studenterna ska få uppleva allt från själva universitetet och de utbildningar de ska gå till att under söndagen glida nerför Umeälven på en flotte tillsammans med en massa kreativa Umebor och kockar från Restauranghögskolan. Bland mycket, mycket annat. Och allt sänds givetvis direkt över webben.

– Vi vill också förmå tittarna att påverka sändningen och ställa frågor via chat, Twitter och Facebook till såväl VIP-gästerna som de personer de träffar, förklarar John Molander. Vi har sedan flera år tillbaka tagit ett aktivt beslut att försöka vara helt transparenta i all vår marknadsföring och genom de sociala medierna. Vi strävar efter att alltid visa upp verkligheten och ingen tillrättalagd fasad och i det arbetet är dialogen väldigt viktig. Vi hoppas därför att så många som möjligt har tid att någon gång under helgen gå in och titta och chatta med oss och påverka sändningen.

Här kan du se direktsändningen, helgens program och ”inför-intervjuer” med VIP-gästernaDirektsändningen börjar ca klockan 9 på fredag 27/5 och pågår till ca kl 17 på söndag 29/5

Projektledare vid Umeå universitet: John Molander
E-post: john.molander@adm.umu.se