Publicerad: 2013-04-29

Umeå universitet får utmärkelsen Diploma Supplement Label

NYHET Umeå universitet har tilldelats en kvalitetsutmärkelse som visar att man utfärdar Diploma Supplement på ett utmärkt sätt. Prorektor Kjell Jonsson tar emot utmärkelsen på Universitets- och högskolerådets konferens den 6-7 maj.

Diploma Supplement är en bilaga till examensbeviset som ska underlätta erkännande och tillgodoräknande av en svensk examen vid anställning och fortsatta studier utomlands, men också i Sverige.

Totalt har 22 svenska lärosäten tilldelats Diploma Supplement Label, vilket innebär att deras betygsutgivning stämmer med internationell nomenklatur. Vid ansökningsomgången 2012 tilldelades utmärkelsen till Högskolan i Gävle, Högskolan Väst, Karolinska Institutet, Linnéuniversitetet, Stockholms universitet och Umeå universitet.

De lärosäten som beviljades Diploma Supplement Label under 2012 kommer att tilldelas dessa vid en ceremoni under Universitets- och högskolerådets konferens Programdagarna 2013, som har temat ”Strategisk internationalisering”.

Läs mer om Diploma Supplement Label

Redaktör: Annica Höglund