Publicerad: 2005-02-21

Umeå universitet firar 40 år med studenterna på vintercampus

NYHET Inom ramen för Umeå universitets 40-årsfirande arrangeras torsdagen den 24 februari ”Upplev Vintercampus” för alla studenter.

Under dagen, från klockan 10.00 till 16.00, äger massor med aktiviteter rum på universitetsängarna. Där finns möjlighet att prova på aktiviteter som hundspann, snöskoter, turridning, paintball och badtunna. After-ski bandet Pink Hink spelar under dagen och det bjuds på varmkorv.– Universitetet vill självklart att studenterna också ska vara med och fira 40 år, säger Christina Skogberg, enheten för näringsliv och samhälle, Umeå universitet.
– I Umeå kan vi erbjuda snö till skillnad från de flesta andra lärosäten och nu vill vi passa på att göra något roligt av detta!

Så här säger Christina Friberg, informationsansvarig Akademiska Hus i Norr AB, om varför de är med som arrangör:
– Som fastighetsägare är vi måna om att skapa kreativa miljöer, såväl inomhus som utomhus. Att delta i det här evenemanget är för oss ett sätt att bidra till ett levande campus för alla – studenter, universitetsanställda och företag som vill utvecklas här.

Turistbyrån motiverar sitt deltagande så här:
– Vi vill visa på vad Umeåregionen har att erbjuda i aktivitetsväg. Många kanske inte vet att man kan åka skoter och hundspann bara runt hörnet. Bättre ambassadörer för vår region än denna stora mix av personer får man väl leta efter, säger Jonas Dahlberg, Umeå Turistbyrå.

Arrangörer är enheten för näringsliv och samhälle vid Umeå universitet, Umeå turistbyrå samt fastighetsägaren Akademiska Hus.

Kontaktpersoner:

Jonas Dahlberg Umeå Turistbyrå, 070-584 1160Christina Friberg, Akademiska Hus, 070-349 91 25
Christina Skogberg, Umeå universitet, 070-668 65 22

Umeå universitetet invigdes 1965. Under de första åren hade universitetet 2 000–3 000 studenter fördelade på tre fakulteter. I dag är universitetet internationellt framstående inom flera forskningsområden och har 28 000 studenter fördelade över fem fakulteter. Under hela 2005 kommer jubileet att firas med olika evenemang.

Fler jubileumsevenemang finns på jubileumswebben: www.umu.se/infoenheten/jubileum05/

Redaktör: Carina Dahlberg