Publicerad: 2014-09-11

Umeå universitet fördjupar samarbetet med Indien

NYHET Den 4 september arrangerade Umeå universitet India Day för första gången. Under dagen uppmärksammade universitetet det fördjupade samarbetet med Indien.

Indien – landet med världens näst största befolkning – dyker upp i allt fler sammanhang. Vid årsskiftet fick Umeå universitet ansvar för det Nordiska centret i Indien, ett konsortium som i dagsläget består av 20 nordiska universitet. I våras klubbades den nya internationaliseringsstrategin där Indien pekas ut som ett prioriterat geografiskt område. I höst startade universitetet ett nytt Indienprojekt och förra veckan firades alltså India Day på campus.

Varför är Indien så intressant för Umeå universitet?

– Internationellt samarbete är en förutsättning för hög kvalitet på forskning och utbildning i globaliseringens tidsålder. Vi har identifierat Indien som ett fokusland i den nya internationaliseringsstrategin. Forskning och utbildning har hög status och många indiska studenter är intresserade av att studera utomlands. Samtidigt är också många studenter från Umeå universitet intresserade av studier och praktik i Indien, inte minst eftersom landet erbjuder en intressant arbetsmarknad, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Ett utmärkt initiativ

Indiens ambassadör i Sverige, Mrs. Banashri Bose Harrison, besökte Umeå för andra gången på India Day – ett evenemang som hon för övrigt tyckte var ett utmärkt initiativ.
– Det är ingen slump att det nordiska centrets sekretariat fått sin placering i Umeå. Umeå universitet bygger vidare på ett samarbete med Indien som redan funnits sedan tidigare. Dessutom säkerställer det nya Indienprojektet att samarbetet kommer att leva vidare när ansvaret för sekretariatet upphör.

Fler utbytesavtal

Indienprojektet startade i höst och målet är att teckna fler utbytesavtal med universitet i Indien, att öka användningen av avtalen och att skapa ett nätverk vid Umeå universitet för personer som har anknytning till Indien. Dessutom är målet att starta minst en alumnförening i Indien. Elin Ljungström, tidigare ordförande för den medicinska studentkåren, och Rupali Bhalerao, ordförande för Nordiska centret i Indien, är projektledare.

Även Erik Bergkvist (s), regionråd på Region Västerbotten, fanns på plats under India Day.– Det finns en enorm potential för samarbeten med Indien, vi måste bara ta steget och börja arbeta på allvar. Jag tror att många varit alldeles för fokuserade på EU och USA.
Han poängterar att Region Västerbotten arbetar med utveckling och att universiteten i regionen spelar en central roll i sammanhanget.

Skapa nätverk

Rupali Bhalerao ser India Day som startskottet på ett intensivt samarbete de kommande åren.
– Om regionens aktörer arbetar tillsammans kommer vi att lyckas ännu bättre med samarbetet. Vi behöver skapa nätverk för att få till stånd intressanta utbyten, och därför är det också glädjande att vårt alliansuniversitet, Linköpings universitet, sedan september 2014 är medlemmar i det nordiska centret i Indien. Vi hoppas nu också på att SLU och Luleå tekniska universitet ansluter sig som medlemmar inom de närmaste åren.

Programmet för India Day Läs mer om Umeå universitets samarbeten med Indien

Främre raden: Elin Ljungström, Umeå universitet; Rupali Bhalerao, Umeå universitet; Björn Savlid – Business Sweden, New Delhi; Elisabeth Björnsdotter Rahm, Riksdagsledmot (M); Mrs.Banashri Bose Harrison, Indiens ambassadör i Sverige, Lena Gustafsson, Umeå universitet, Marie-Louise Rönnmark (S), Santosh Hejmadi, VIA-Västerbotten Investment Agency),
Mittenraden: Per Nilsson, Umeå universitet; Uwe Skoda, Aarhus Universitet, NCI Ledamot, Danmark; Samrat Kumar, NCI Director New Delhi; Anders Fällström, Umeå universitet; Erik Berkqvist, Region Västerbotten; Anders Wangby, VIA
Bakre raden: Clemens Cavallin, Göteborgs universitet, NCI-ledamot i styrelsen) och Björn Ursing (VIA)