Publicerad: 2006-06-14

Umeå universitet först i Norden med poddsändningar

NYHET Umeå universitet blir först i Norden med att över hela universitetet använda så kallad poddsändning som en del i den vanliga undervisningen. Universitetets studenter kommer att oberoende av tid och rum kunna lyssna på föreläsningar som ingår i deras utbildning.

Allt som behövs är en iPod eller en dator. Poddsändningarna gör lärarna själva på sina datorer. Flera av de stora universiteten i USA som exempelvis Stanford, använder regelmässigt podsändningar i undervisningen. I Sverige och Norden används tekniken på vissa institutioner och i vissa utbildningar.

– Men vi blir det första universitetet i Norden som använder poddsändningar på bred front, i alla våra utbildningar, förklarar Åsa Bergenheim, prorektor för grund- och forskarutbildning vid Umeå universitet.

En Pdodsändning innehåller ljud- eller bildmaterial som endast prenumeranterna, exempelvis studenter på en kurs, kan ta del av. Allt som går att spara i en ljud-, bild- eller videofil, till exempel en inspelad föreläsning, en språklektion eller en demonstration av laborativa moment, kan sändas ut.

– Våra studenter får en unik möjlighet att repetera, ta igen missade föreläsningar, fördjupa kunskaperna samt få information och meddelanden snabbt och kvickt. På samma sätt kan de själva skapa och publicera material och leverera det till lärare eller andra studenter, säger Åsa Bergenheim.

Arbetet med poddsändningar börjar som ett pilotprojekt nu under våren.

– Vår förhoppning är att ett 50-tal lärare ska vara i gång efter sommaren. Vi är mycket glada över det här samarbetet. De ger oss en möjlighet att höja kvaliteten på våra utbildningar ytterligare samtidigt som det underlättar studierna för våra studenter, förklarar Åsa Bergenheim.

Podsändningar har redan prövats vid universitetet i kursen Tillämpad IKT i skolan, 5 poäng.

– Studenterna har överlag varit positiva. De ser klara fördelar med poddsändningar. Dessutom tilltalas de av att kunna redovisa sina uppgifter på det sättet, säger Krister Lindwall, institutionen för interaktiva medier och lärande, IML.

Poddsändningar används även under våren i kursen IT och lärande och vid slöjdlärarutbildningen.

Kontaktperson:

Åsa Bergenheim, prorektor för grund- och forskarutbildning, Umeå universitetTel: 090-786 6246Mobil: 0702-58 88 29
E-post: asa.bergenheim@educ.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg