Publicerad: 2017-12-01

Umeå Universitet fortsatt Riksidrottsuniversitet

NYHET Riksidrottsförbundet erbjuder Umeå universitet möjlighet att fortsätta vara Riksidrottsuniversitet (RIU) under perioden 2018-2022. Andra lärosäten som erbjuds att vara ett RIU är Gymnastik- och idrottshögskolan tillsammans med Kungliga Tekniska Högskolan, Göteborgs universitet tillsammans med Chalmers Tekniska Högskola, Mittuniversitetet Östersund samt Halmstad Högskola tillsammans med Malmö Högskola.

För att stärka svensk idrotts internationella konkurrenskraft görs en utökad satsning med ytterligare Riksidrottsuniversitet och Elitidrottsvänliga lärosäten. Att kunna kombinera elitidrottssatsning med studier skapar möjligheter för ett meningsfullt idrottande och en smidigare övergång till en civil karriär samtidigt som idrottsprestationerna blir ännu bättre.

Umeå universitet blev ett av de tre första Riksidrottsuniversiteten år 2015 och har nu fått erbjudande om att fortsätta vara Riksidrottsuniversitet. Mittuniversitetet Östersund och Högskolan i Halmstad tillsammans med Malmö högskola får möjlighet att bli nya Riksidrottsuniversitet från och med 2018.

Läs mer om Riksidrottsuniversiteten under perioden 2018-2022.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson