Publicerad: 2018-12-05

Umeå universitet friskast i Västerbotten

NYHET Umeå universitet har utnämnts till Västerbottens friskaste företag och gått till final i en kamp om titeln Sveriges friskaste företag 2018. Universitetet ses som ett gott exempel, en organisation som arbetar hårt för att skapa en frisk och välmående arbetsplats.

– Det är en stor ära och betyder mycket för oss. Grunden för att lyckas i tävlingen är ett långsiktigt arbete och att både medarbetare och studenter vid universitetet involveras, sa Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet, när han och Ann-Christin Edlund, biträdande personalchef, tog emot diplom och blommor av Joachim Morath, vd för hälsoföretaget Feelgood.

Det var mer än 160 företag runt om i Sverige som lämnade in en ansökan till tävlingen som utlysts av Feelgood. Umeå universitet lämnade utförliga svar på frågorna och alla ansökningar granskades sedan ytterligare, innan sju finalister plockades fram. Vinnaren av riksfinalen koras i mars, då en jury under ledning av Göran Hägglund, tidigare socialminister, gör sitt val.

– För oss är det viktigt att man som anställd känner sig delaktig och känner att man kan påverka, för att må bra och kunna prestera, säger Ann-Christin Edlund, biträdande personalchef vid Umeå universitet. Arbetsmiljö- och samverkansfrågor är komplexa, men också viktiga i chefs- och ledarutbildningen. Universitet har en stor utmaning då chefsuppdragen är tidsbegränsade.

Förutom chefs- och ledarutbildning på alla nivåer satsar universitetet också på Kultur på campus och Hälsa på campus, satsningar för att både anställda och studenter ska må bra.

– I den arbetsmiljömässigt komplexa universitetsvärlden med exempelvis flytande gränser mellan arbete och fritid, ekonomisk press och roterande ledarskap, har Umeå universitet genom ett långsiktigt och systematiskt arbete visat att de tar arbetsmiljöfrågor och medarbetarnas hälsa på allvar, säger Joachim Morath, vd för Feelgood.

Juryns motivering:

Att Umeå universitet lyckas skapa en frisk organisation är ingen slump, utan resultatet av ett mångårigt systematiskt arbetsmiljöarbete på flera nivåer och inom alla områden.

Universitetet arbetar med kontinuerlig ledarutveckling och chefsstöd som ger förutsättningar att utöva ett gott ledarskap som främjar hälsa. Med en medvetenhet om vikten av att agera på tidiga signaler och om utmaningen i att "brinna för sitt arbete utan att brinna upp" arbetar man förebyggande och långsiktigt mot ohälsa.

Organisationens stabila regelverk, helhetssyn på arbetsmiljö och hälsa och lättillgängliga stöd för både chefer och medarbetare, kvalificerar Umeå universitet till vinnare i Västerbottens län och därmed en plats i finalomgången av Sveriges Friskaste Företag.

Text: Inger Nilsson