Publicerad: 2014-05-28

Umeå universitet håller plats elva på rankningslista

NYHET Umeå universitet placerar sig återigen på en elfte plats i Urank – en årlig rankning av utbildningar vid landets universitet och högskolor. Universitetet förbättrar sin position inom områdena naturvetenskap och vård, liksom för utbildningar till socionom och jurist. Dessutom tar universitetet fem kliv uppåt när det gäller sociala indikatorer.

Det är sjunde gången som Urank rankar svenska universitet och högskolor. Lärosätena bedöms utifrån totalt 27 variabler inom sex kategorier: studenter, grundutbildning, forskning och forskarutbildning, internationalisering, lärare och slutligen sociala indikatorer. Rankningen baseras på statistik från Högskoleverket, SCB och annat officiellt material.

Umeå universitet placerar sig, liksom ifjol, på plats elva i totalrankningen. Flest steg uppåt tar Umeå universitet inom kategorin sociala indikatorer, eller förmågan att rekrytera studenter med olika bakgrund. Här klättrar universitetet fem placeringar till en tiondeplats.

Förutom totalrankningen listas också olika områden och utbildningar. Inom naturvetenskap förbättrar universitetet sin position med tre steg, från fjolårets sjundeplats till årets fjärdeplats. När det gäller medicinska utbildningar landar universitetet återigen på en sjätteplats. Inom vårdområdet har universitetet klättrat ett steg till plats sju. Ett kliv uppåt tar också utbildningen till socionom (plats tolv) och till jurist (plats fem).

Inom några områden har Umeå universitets placering försämrats jämfört med ifjol. Inom ekonomi hamnar universitetet på en tiondeplats, inom teknik på plats femton och inom psykologi på plats sju. För humanistiska och samhällsvetenskapliga utbildningar landar universitetet i år på plats nio i landet, jämfört med fjolårets åttondeplacering.

I år ingick 29 lärosäten med högre utbildningar i rankningen. Topp tre på den totala rankningslistan ser likadan ut som i fjol: Karolinska institutet, Handelshögskolan i Stockholm och Sveriges lantbruksuniversitet.

Läs mer om Urank

Redaktör: Camilla Bergvall