Publicerad: 2017-04-10

Umeå universitet håller ställningarna i ny rankning från Times Higher Education

NYHET Umeå universitet rankas som nummer 41 i världen bland 101 universitet grundade mellan 1945 och 1966, i vad Times Higher Education kallar den globala högre utbildningens guldålder.

– Det här är ett bra resultat eftersom vi jämförs med många stora universitet som startade under samma period, däribland Göteborgs universitet. Rankningen bekräftar bilden av att Umeå universitet har haft en väldigt fin utveckling under sina första 50 år och inte minst är ett universitet som bedriver framgångsrik och uppmärksammad forskning, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Den 5 april publicerade Times Higher Education, THE, sin ranking över unga universitet – en lista på de främsta lärosätena yngre än 50 år, som THE producerat sedan 2012. Umeå universitet har funnits med bland de 50 främsta på den listan, men föll för åldersstrecket från och med 2016 års ranking.

I år har dock THE gjort några ytterligare listor, bland annat en över universitet grundade 1945–1966 – en period karaktäriserad av kraftig expansion av högre utbildning och forskning, som THE kallar den globala högre utbildningens guldålder. På denna lista finns två svenska lärosäten med; Göteborgs universitet på plats 21 och Umeå universitet på plats 41.

Umeå universitets bästa indikator är citeringar. Vid en rangordning av universiteten utifrån indikatorn citeringar hamnar Umeå universitet på plats 23.

Läs mer om rankingen

Redaktör: Mattias Grundström Mitz