Publicerad: 2012-08-16

Umeå universitet i Shanghairankning

NYHET I årets så kallade Shanghairankning återfinns Umeå universitet återigen bland världens 300 främsta lärosäten. Totalt finns elva svenska lärosäten med på listan. Umeå universitet placerar sig på plats 6-7 i en nationell jämförelse.

På listan, som har det officiella namnet Academic Ranking of World Universities (ARWU), har Shanghai Jiao Tong University i Kina utvärderat 1200 universitet i världen. De 500 främsta presenteras på listan. Rankningen baseras på bland annat antalet Nobelpristagare och Fieldsmedaljer, citeringar i vetenskapliga tidskrifter och antalet publiceringar i tidskrifterna Nature och Science.

De amerikanska universiteten dominerar toppskiktet. Tre svenska lärosäten finns med bland de 100 främsta: Karolinska Institutet (plats 42), Uppsala universitet (plats 73) och Stockholms universitet (plats 81). Därefter följer Lunds universitet (plats 101-150) och Göteborgs universitet (plats 151-200). Umeå universitet hamnar tillsammans med 100 andra universitet, däribland KTH, på plats 201-300.

I våras placerade två internationella rankningsystem Umeå universitet i den övre världstoppen, på plats 23 och 30. Umeå universitet rankades dessutom som det bästa svenska och skandinaviska lärosätet. Dessa listor fokuserar på unga universitet med lovande utsikter.

Relaterad information:

Academic Ranking of World Universities – 2012Umeå universitet topprankas bland unga universitet

Redaktör: Karin Wikman