Publicerad: 2013-09-12

Umeå universitet klättrar på internationell rankninglista

NYHET Umeå universitet klättrar åtta platser – till plats 289 – när QS World University Ranking utvärderar världens bästa lärosäten 2013/2014. Det motsvarar en sjunde plats i landet.

– Det är givetvis glädjande att vi klättrar på QS World University Ranking, vilket visar på vilka värdefulla resultat som universitetets medarbetare når. Placeringen indikerar att vi intar en relativt stark och stabil position, såväl nationellt som internationellt. Men utmaningarna är många och vi arbetar vidare för att nå ännu högre kvalitet - inom både forskning och utbildning, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

QS World University Ranking tar hänsyn till över 2000 av världens lärosäten och rankar 800 av dem. Umeå universitet faller väl ut när det gäller kvalitet på lärande, som mäts genom förhållandet mellan antal studenter och lärare/forskare. Även för citeringar och andel internationella forskare och lärare får Umeå universitet fina placeringar. Några ämnesområden rankas också. Den högsta placeringen har Umeå universitet inom området livsvetenskap och medicin.

I toppen av rankninglistan återfinns framför allt universitet från USA och Storbritannien. Massachusetts Institute of Technology (MIT) intar förstaplats, University of Cambridge andra plats och Harvard University tredje.
Bland de svenska lärosätena placerar sig Lunds universitet först (plats 67) följt av Uppsala universitet (plats 79), KTH (plats 118), Stockholms universitet (plats 170), Chalmers (plats 202), Göteborgs universitet (plats 205). Umeå universitet intar en sjundeplats i landet.

I juni placerade två internationella rankningsystem – som fokuserar på unga universitet – Umeå universitet i den övre världstoppen, på plats 29 och 34. Umeå universitet rankades dessutom som det bästa nordiska lärosätet.

Läs mer om rankningarna

QS World University Ranking 2013/2014Umeå universitet topprankas bland unga universitet

Redaktör: Karin Wikman