Publicerad: 2014-09-17

Umeå universitet klättrar på internationell rankninglista

NYHET Umeå universitet klättrar 22 platser – till plats 267 – när QS World University Ranking utvärderar världens bästa lärosäten 2014/2015. Det är Umeå universitets bästa resultat hittills i rankningen och motsvarar en sjunde plats i landet.

– Det är givetvis glädjande att vi klättrar på QS World University Ranking. Årets placering indikerar att vi intar en relativt stark och stabil position, såväl nationellt som internationell. Samtidigt måste man vara medveten om att rankninglistor inte är ett direkt kvalitetsmått. Men eftersom listorna får genomslag blir de ändå betydelsefulla, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

QS World University Ranking rankar mer än 800 universitet runt om i världen, men långt fler – över 3000 lärosäten – bedöms. De 400 främsta universiteten får individuella positioner, därefter sker rankningen gruppvis.

Lärosätena bedöms inom sex olika kategorier, där akademiskt anseende är den kategori som väger tyngst. Anseendet är baserat på en global undersökning bland akademiker. Inom denna kategori förbättrar Umeå universitet sin position med 40 platser.

Fakultetsområden rankas också specifikt. För området livsvetenskap och medicin intar Umeå universitet plats 187 i världen.

I toppen av QS World University Ranking placerar sig framför allt universitet från USA och Storbritannien. Massachusetts Institute of Technology (MIT) intar förstaplats, University of Cambridge andra plats och Imperial College London tredje.

Bland de svenska lärosätena placerar sig Lunds universitet först (plats 60) följt av Uppsala universitet (plats 81), KTH (plats 110), Chalmers (plats 175), Stockholms universitet (plats 182), och Göteborgs universitet (plats 206). Umeå universitet intar en sjundeplats i landet.

Redaktör: Karin Wikman