Publicerad: 2016-02-11

Umeå universitet knyter samman idrottens och akademins värld

NYHET Under hösten 2015 utsågs Umeå universitet som ett av tre Riksidrottsuniversitet i Sverige där forskning och utbildning ska lyfta idrotten.- Det ska leda till internationella framgångar, säger Pernilla Eriksson, biträdande föreståndare för Idrottshögskolan, till Totalt Umeå.

Veckans Totalt Umeå (torsdag 11 februari - 17 februari 2016) har träffat Pernilla Eriksson, biträdande föreståndare för Idrottshögskolan, Taru Tervo, forskningssamordnare för Innebandyns kompetenscentrum samt Göran Harnesk, generalsekreterare i Svenska Innebandyförbundet.

Idrottshögskolan har funnits i Umeå sedan 2000/2001 och här finns 250 elitidrottsstudenter, från 30 olika idrotter spridda på 50 olika utbildningar, samt 800 idrottsstudenter. Dessutom är 44 idrottsforskare och 15 idrottsdoktorander, spridda på olika institutioner vid universitetet är knutna till Idrottshögskolan. Hösten 2015 blev den utsedd till ett av landets tre första Riksidrottsuniversitet.
- Vår förhoppning är att forskningen och idrotten ska närma sig varandra genom mer praktiknära och idrottsnära forskning, säger Pernilla Eriksson.

Läs hela reportaget i Totalt Umeå (sida 10-11)

Redaktör: Anna-Karin Eriksson