Publicerad: 2017-02-28

Umeå universitet medarrangör i mötesplatsen Social Innovation i Norr

NYHET Umeå universitet är med och arrangerar konferensen Social Innovation i Norr den 3 maj i Piteå. Här finns chans att utbyta erfarenheter och lära mer om nytänkande verksamheter, metoder, tjänster m.m. som bidrar till ett socialt hållbart samhälle.

Konferensen vänder sig till alla intresserade inom civilsamhälle, myndigheter, akademi och näringsliv.

Ett syfte med konferensen är att presentera exempel på social innovation i Västerbotten och Norrbotten, så arrangörerna efterlyser tips på sociala innovationer.

— Samhället står inför stora utmaningar där vi behöver samverka för att hitta nya lösningar.  Vi vill därför sprida kunskap om social innovation och erbjuda en mötesplats där olika aktörer får tillfälle att träffas. Under lunchen bjuder vi också in till en regional forskarträff om social innovation, säger Anna Sandström Emmelin vid Externa relationer Umeå universitet som är en av arranörerna.

Deltagandet är kostnadsfritt och det går också bussar till Piteå från Umeå, Luleå och Skellefteå.

09.30 Fikamingel
10.00 Vad är social innovation? Malin Lindberg, Luleå tekniska universitet Hanna Sigsjö, Mötesplats Social Innovation10.45 Exempel på social innovation. 10 praktiska exempel presenteras12.00 Lunchmingel. Mick-presentationer av exempel i rollup-ytan Parallell regional forskarträff.
13.15 Regional samverkan för social innovation. Arena Social Innovation Västerbotten, Social Innovation Skåne, Social innovation för regional utveckling Jönköpings län14.30 Fikamingel. Mick-presentationer av exempel i rollup-ytan
15.00 Soffsamtal: Möjligheter för social innovation. Representanter från civilsamhälle, myndigheter, akademi och näringsliv
16.00 Slut

Anmälan till konferensen kan göras här