Publicerad: 2005-04-14

Umeå universitet medverkar i tv-serien Kunskapsriket

NYHET Universitetet som utvecklingsmotor är temat på det program som spelas in den 18 april i Samverkanshuset, Umeå universitet. Utbildningsradion, UR, producerar just nu en programserie som heter Kunskapsriket tillsammans med den digitala Kunskapskanalen.

Programmet som spelas in i Umeå handlar om nya förutsättningar för tillväxt och utveckling samt samspel mellan företagsamhet och akademi och inbjudna är representanter från kommuner, näringsliv och universitet. Programmet kommer att sändas den 29 maj klockan 20.00 i Kunskapskanalen.

Kunskapsriket är en ny programserie som i åtta program både uppmuntrar och kritiskt granskar Sverige som kunskapsrike. Vad betyder kunskap för den fortsatta svenska välfärden? Första programmet i serien sänds söndag den 17 april klockan 20.00 i Kunskapskanalen. Kunskapskanalen är en digital kanal som startats av UR och SVT gemensamt.

Programledarna, Carina Lindskog och Joppe Pihlgren reser runt till olika universitetsstäder och gör reportage och studioinspelningar med paneldebatter och intervjuer. Varje program anknyter till respektive högskolas profil och regionala roll.
– Kunskapsriket är en spännande början på ett intensifierat samarbete med högskolorna i Sverige som jag tror kommer att få stor betydelse för båda parter, säger Christina Björk, vd på UR. Och jag ser verkligen fram emot att få möta representanter från högskola, kommun och näringsliv på de olika orterna.

– Jag hoppas att de frågor som vi tar upp i tv-programmen och på de platser vi besöker, kommer att diskuteras intensivt i varenda hörn av Sverige, säger Joppe Pihlgren.

– Det är mycket glädjande att Umeå universitet lyfts fram som det bästa exemplet på hur ett universitet bidragit till tillväxt och regional utveckling, säger Christina Skogberg, områdeschef vid enheten för näringsliv och samhälle.

Media är välkomna att delta vid inspelningen som sker klockan 19.00 måndagen den 18 april i Samverkanshuset, Umeå universitet.

För mer information kontakta:

Christina Skogberg: 070-668 65 22

Redaktör: Carina Dahlberg