Publicerad: 2018-03-28

Umeå universitet mötte Ulf Kristersson

NYHET Odemokratiska krafter som rotar sig med demokratiska spelregler, fake news, utländsk påverkan i politiska val och oron för en smutsig valrörelse. Det var några av de frågor som Moderaternas partiledare Ulf Kristersson fick diskutera med fyra forskare under Umeå universitet möter.

Malin Rönnblom, statsvetare vid Umeå universitet, som ledde samtalet tillsammans med TV-journalisten Sverker Olofsson, inledde samtalet med att konstatera att serien Umeå universitet möter tar sig an de svåra frågorna. Samtalet som genomfördes i Ljusgården i Lärarhögskolan, böljade mellan frågor om hotet mot demokratin, digitaliseringens möjligheter och problem, sociala medier och deras inverkan på de demokratiska processerna, med mera.

Den första frågan som Ulf Kristersson fick börja med att besvara var hur han ser på demokratin i dag.
– Den svenska demokratin är i grunden ganska stabil, jag tycker inte att man ska svartmåla den. Demokratin måste dock återvinnas hela tiden och får inte tas för given. I ett globalt perspektiv är jag dock mer bekymrad, eftersom alla inte har samlats kring den grundläggande demokratiska idén. Vi ser det i Kina, i Afrika, en nyfödd nationalism i Europa och vi ser även problem i USA när det gäller detta, säger Ulf Kristersson.

Även om han anser att demokratin i Sverige är förhållandevis stabil ser han problem även här.

– Det finns exempelvis en otrolig hårdhet mot människor i dag som tar på sig politiska uppdrag och det är ett problem. Jag har träffat en lokalpolitiker som har blivit mordhotad för att man planerade att flytta en skola. Blir effekten att ingen tar på sig dessa uppdrag så kommer vi att få en väldigt speciell rekrytering till politiken, säger han.

Under Umeå universitet möter Ulf Kristersson medverkade forskarna Lena Berggren, Historia; Annika Egan Sjölander, Medier och kommunikation; Jonas Nilsson, Filosofi; Annakarin Nyberg, Informatik.

Kort intervju med moderaternas partiledare Ulf Kristersson

Se Umeå universitet möter Ulf Kristersson (1 tim 23 min)

Om Umeå universitet möter:

Demokrati är ett övergripande tema för Umeå universitet under hela valåret 2018. I samtalsserien "Umeå universitetet möter" träffar några av landets ledande politiker några av våra egna forskare. Samtalen är öppna för allmänheten, och gymnasieelever och förstagångsväljare bjuds särskilt in att sitta i publiken.

En ambition med samtalsserien är att bidra till en plattform för samtal. Fokus ska ligga på viktiga politiska frågor – men också på möjliga strategier framåt.