Publicerad: 2018-02-21

Umeå universitet och Handelshögskolan når internationell AACSB ackreditering

NYHET AACSB International—The Association to Advance Collegiate Schools of Business (AACSB) meddelar att Handelshögskolan vid Umeå universitet möter de krav som ställs för internationell ackreditering och blir det tredje svenska lärosätet som ackrediteras enligt AACSB.

“En AACSB-ackreditering nås endast av handelshögskolor som visat att de har tydligt focus på excellens inom forskning, utbildning och samverkan,” säger Stephanie M. Bryant, executive vice president och chief accreditation officer vid AACSB International. Vi gratulerar Umeå universitet och rektor Sofia Lundberg, Handelshögskolan till ackrediteringen och hyllar det arbete som gjorts vid Handelshögskolan”.

“Handelshögskolan vid Umeå universitets arbete och engagemang för att nå ackreditering visar på hur dedikerade de är i sitt uppdrag, inte bara gentemot sina studenter, alumner och samverkanspartners utan också till hela sektorn för högre utbildning,” säger Bryant. “Dagens studenter är morgondagens ledare och att Handelshögskolan ansluter sig till AACSB ackrediterade handelshögskolor har långsiktigt positiv betydelse för skolan, lokalt och globalt.”

Stolt rektor

”Vid Handelshögskolan är vi väldigt stolta över att kunna räkna in oss bland de handelshögskolor som har AACSB ackreditering. Bakom ackrediteringen ligger hårt arbete och värdet ligger inte minst i processen hit. Arbetet med ackrediteringen skall tillskrivas hela Handelshögskolan och dess medarbetare, studenter och partners. Vi är glada över att nått målet och utan allas engagemang hade vi inte varit där vi är idag. Nu siktar vi framåt: att utbilda morgondagens ledare som är redo för de globala utmaningarna kräver en handelshögskola i kontinuerlig utveckling,” säger rektor Sofia Lundberg.

Kontinuerligt utvecklingsarbete

Vägen fram till en AACSB ackreditering bygger på ett systematiskt och kontinuerligt utvecklingsarbete som leder till hög kvalitet i verksamheten. AACSB inspirerar till nya sätt att tänka kring handelshögskoleutbildningar globalt.

Kvalitetssystemet och ackrediteringen enligt AACSB bygger på 15 internationella standarder mot vilka handelshögskolor runt om i världen bedömer sina utbildningsprogram. Standarderna säkerställer att skolorna kontinuerligt arbetar med kvalitetsarbete och att via forskning, utbildning och samverkan gör skillnad, att verksamheten är innovativ och sker med fokus på skolans mission. AACSB-ackrediterade handelshögskolor har framgångsrikt passerat en rigorös granskningsprocess av externa bedömare, namnkunniga rektorer från andra handelshögskolor. Bedömningen säkerställer att skolan har de resurser, de vitsord och det engagemang som krävs för att ge sina studenter en högklassig och framtidsfokuserad utbildning.

Idag har mindre än 5 procent av världens handelshögskolor nått ackreditering, vilket motsvarar ungefär 800 skolor.
AACSB bildades 1916 och är det äldsta ackrediteringsinstitutet för handelshögskolor i världen och erbjuder också det största nätverket för handelshögskolor, dess studenter och samverkanspartners i näringsliv och offentlig sektor.

För mer information kontakta gärna:

Rektor Sofia LundbergTelefon: 070-374 92 55, 090 786 52 06
E-post: sofia.lundberg@umu.se.