Publicerad: 2011-05-20

Umeå universitet och Kultur på campus i Glashuset

NYHET Kultur på campus huserar i Glashuset på Rådhustorget måndag 23 maj - lördag 28 maj. Förutom artister och kultur visar universitet också upp delar av sin verksamhet. Bland anta kan man få studievägledning och lyssna på forskarföreläsningar.

Måndag den 23 maj klockan 12.00 inleds veckan med Credotal av Walter Unterranier, professor vid Arkitekthögskolan vid Umeå universitet. Sedan tar sångerskan Frida Selander vid.

Sagt om Frida: "Hon är säregen. Det är väl det centrala. Man hör direkt vem det är som sjunger. Och hon skriver låtar med samma otvungna särart, varje fras är präglad av samma avväpnande självklarhet. Det är hoppfullt och sant. Lite som en Steve Earle som precis fått upp farten, lysande låtskriveri blir inte mer okonstlat än så här.”

Dessutom under dagen:

Kl. 13:00 - 16:00Studievägledning, Drop-in, Dags för kompetensutveckling? Rätt utbildning kan ta dig vidare i karriären!

Kl. 13:00 - 15:50Umeå arkitekthögskolas masterstudenter visar modeller och berättar om sitt arbete

Kl. 16:00 - 16:20”Mikrobiologiska orsaker till cancer/prostatacancer” -föreläsning med Fredrik Elgh, professor i klinisk mikrobiologi.

Programmet för hela veckan

Redaktör: Carina Dahlberg