Publicerad: 2009-09-01

Umeå universitet och Microsoft sluter samarbetsavtal

NYHET Avtalet omfattar samarbete kring forskning, kompetensutveckling och ökad anställningsbarheten för studenterna efter examen.

Personal, studenter och forskare får tillgång till programvaror, kursmaterial och certifieringsutbildningar från Microsoft.

– Universitetets 29 000 studenter får en ny plattform för e-post, lagring och kommunikation genom Live@edu, vilket även avlastar IT-avdelningen och sparar pengar, säger  Nils Stadling, Microsoft.

Dessutom ska ett gemensamt virtuellt center för forskningsrelaterade frågor etableras. Syftet att skapa kontakter och underlätta ansökningsprocessen för forskningsmedel.

–  Avtalet innebär att vi kan reducera våra kostnader genom att studenterna får sin e-post genom Microsofts e-posttjänst. Studenter och lärare får också tillgång till utbildningsmaterial för de vanliga Office-programmen. Möjligheterna för våra forskare att samarbeta med Microsoft i forskningsprojekt ökar också, förklarar Sören Berglund, IT-chef Umeå universitet.

Läs mer om Live@edu

Kontaktperson: Sören Berglund, IT-chef, Umeå universitet Tel: 090-786 53 56