Publicerad: 2016-08-03

Umeå universitet ökar igen

NYHET Svenska universitet och högskolor minskar sin antagning i höst med 1 procent jämfört med höstterminen 2015. Umeå universitet och ytterligare två äldre universitet går dock mot strömmen. Det visar ny statistik från Universitets- och högskolerådet (UHR).

Tisdagen den 9 augusti kommer Universitets- och högskolerådet att publicera en analys av antagningen till högre utbildning höstterminen 2016. I landet har totalt 237 433 personer har tackat ja till höstens erbjudna utbildningsplatser. Jämfört med förra året är det en minskning med en procent. Av de äldre universiteten är det bara Umeå universitet tillsammans med Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola som ökar, se nedan.

– Det är roligt att antalet studenter ökar i Umeå och att vi efter flera års omstuvande av vårt utbildningsutbud nu är redo att växa igen. Det är ett gott betyg att fler vill läsa i Umeå och bra för hela regionen att fler kommer hit, säger Anders Fällström, vicerektor vid Umeå universitet med ansvar för utbildning.

Lärosäte                                           Ökad antagning
Göteborgs universitet+ 2 procent (från 21 092 till 21 605)
Umeå universitet+ 1 procent (från 22 602 till 22 887)
Chalmers Tekniska högskola+ 1 procent (från 2 554 till 2 569)